Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi -RS- Q3

Audi neemt de facelift van zijn Q3 te baat om het motoraanbod grondig te herzien. Op het programma: hogere vermogens en de intrede van Ultra-versies, die mikken op een laag verbruik.

37.680 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Vorig jaar al deed de supersportieve RS-variant zijn intrede - de eerste en nog steeds enige SUV uit Ingolstadt die met deze iconische letters mag uitpakken. Met deze facelift evolueert de RS Q3 niet alleen uiterlijk, maar krijgt hij ook wat meer vermogen. Zijn vijfcilinder, die trouwens tot vijf keer toe is verkozen tot Motor van het Jaar, ontwikkelt voortaan 340 pk en 450 Nm, die worden doorgegeven aan de vier wielen via een Haldex-middendifferentieel. Daarmee wint hij 0,4 seconden op de sprint van 0 tot 100 km/h, een klusje dat hij voortaan klaart in minder dan 5 seconden. Los van die pure prestaties verleidt de RS Q3 nog altijd met zijn evenwicht op de weg, dat je doet vergeten dat je hoog en droog in een SUV zit. Het meest onweerstaanbare is echter nog altijd de klank van zijn drukgevoede vijfpitter. Wanneer je daar eenmaal van geproefd hebt, kun je niet meer zonder...

Naast deze RS-uitvoering omvat het Q3-gamma natuurlijk meer alledaagse krachtbronnen, waarvan de meest courante de tweeliter-diesel is. Die is verkrijgbaar met 150 of 184 pk. Van de verschillende configuraties vermelden we de Ultra-uitvoering, die de 2.0 TDI 150 combineert met de manuele versnellingsbak en tweewielaandrijving om zijn normcijfers qua gemiddeld verbruik en CO2-uitstoot te beperken tot 4,4 l/100 km en 114 g/km. Ook de 1.4 TFSI (127 g/km en 5,5 l/100 km) heeft recht op de Ultra-badge. Deze motor kan prat gaan op het Cylinder on Demand-systeem dat we al kennen van andere modellen en dat in bepaalde omstandigheden cilinders twee en drie tijdelijk uitschakelt om brandstof te besparen. Het systeem werkt automatisch en zonder dat je er iets van merkt, tenzij misschien een klein schokje wanneer de cilinders opnieuw in werking worden gesteld.

Hoewel hij op stilistisch vlak maar schuchter evolueert, is de Q3 nog altijd bij de tijd dankzij zijn aangepaste motoraanbod. We denken dan vooral aan de Ultra-versies, die hem zullen helpen om zijn aanwezigheid op de fleetmarkt te versterken. Daarnaast maakt hij een inhaalbeweging op het vlak van connectiviteit en is hij voortaan verkrijgbaar met de uitrustingslijnen Design en Sport. Dat moet volstaan...

U kunt de Eerste Test van de Audi Q3 nalezen in AutoGids 917 van 24/12/2014.

In dit artikel : Audi, Audi Q3

Geschreven door op

De concurrenten