Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi Q8 50 TDI : Q7 in sportoutfit

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Ook Audi gaat nu de coupé-SUV-toer op. En het moet gezegd worden: het merk maakt een gesmaakte entree in het segment . De Q8 mag dan gebaseerd zijn op de Q7, de 8 in zijn naam maakt duidelijk dat hij helemaal bovenaan staat in de hiërarchie van Ingolstadt. Gewapend met zijn nieuwe singleframe-radiatorrooster neemt hij het op tegen de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé.

82.070 €
  • Score redactie 15.78 /20

Probeer vooral niet de ondoorgrondelijke marketinglogica van de Duitse constructeurs te doorgronden... Terwijl de A7 Sportback het coupébroertje van de A8 wil zijn, werpt de Q8 zich op als de coupéversie van… de Q7, terwijl zijn koetswerk ondanks de hogere numerieke hiërarchie 6,6 centimeter minder lang is dan dat van die laatste. Maar om zijn modieuze label van coupé-SUV te verdienen pakt de Q8 vooral uit met een 2,7 centimeter lager dak en 2,7 centimeter bredere schouders.

Tegelijk laat hij een nieuwe interpretatie zien van het singleframe-radiatorrooster, dat het nieuwe gezicht van Audi’s Q-familie moet vormen en dat we dus ook zullen terugvinden op de nakende Q3. De heupen van de Q8 vallen op door hun uitgesproken welvingen, een knipoog naar de Sport Quattro van weleer. Achteraan treffen we op de kofferklep de doorlopende lichtband aan die karakteristiek is voor de grote A-modellen. Afgaand op de vele enthousiaste reacties die we noteerden tijdens onze test, lijkt de Q8 qua look wel te scoren bij het publiek.

  • Look, afwerking
  • Rijcomfort, geluiddemping
  • Veelzijdigheid
  • Prestaties van 50 TDI
  • Technologische inhoud
  • Storend gebrek aan alertheid achttrapsautomaat
  • Uithoudingsvermogen remmen
  • Elitaire prijs, dure opties
  • Minder handig 'coupé'-koetswerk
  • Opdringerig actief stuur

In dit artikel : Audi, Audi Q8

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker