Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi SQ7: Diesel met de S van sportief en SUV

Met zijn facelift kreeg de Audi SQ7 TDI niet alleen een lichtjes bijgewerkte snoet, de geweldenaar mocht eveneens een starter-alternator verwelkomen. Daardoor is de V8-diesel niet langer alleen snel: voortaan zou de vierliter zijn werk ook zuiniger moeten doen.

100.160 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een bijkomende elektro-installatie de SQ7 niet vreemd. Sinds Audi hem in 2016 de bühne oprolde, draait er al een 48-voltsysteem mee in het vooronder. Toen weliswaar louter om de zogenoemde e-booster aan te drijven, een elektrische compressor die het turbogat diende te dichten dat de twee sequentiële turbo’s met variabele geometrie anders zouden laten vallen. Het resultaat mocht er wezen. Vol op het gas stoof deze kolos even hard richting einder als een volbloed exoot. Een knap staaltje kunde dat nogmaals bewees dat Audi wel degelijk zijn Vorsprung haalde durch Technik. 

Vandaag wordt er echter een nieuwe annex toegevoegd aan dat verhaal. Uiteraard dient de elektrische bijstand de SQ7 nog altijd vooruit te blazen. Met dat verschil dat, als de teugels gevierd worden, de nieuwe starter-alternator zal trachten een stuk van die geïnvesteerde energie te recupereren. Het beste van twee werelden dus.

  • Twee auto's in één
  • Comfort
  • V8-power
  • Praktisch vernuft
  • Verhouding verbruik-vermogen
  • Hoge basisprijs, gebruikskosten
  • Hoge CO2-uitstoot
  • Asociaal groot
  • Starter-alternator vooral symbolisch
  • Niet het mooiste uitlaatgeluid

In dit artikel : Audi, Audi Q7

Journalist AutoGids/AutoWereld