Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / AudiI A4 Avant 40 TFSI S-Tronic

De 150 pk sterke 35 TFSI in de Audi A4 wist ons al danig te charmeren. Loont het dan wel de moeite om 3.750 euro bij te betalen voor de 190 pk sterke 40 TFSI?

41.850 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De 35 TFSI in de Audi A4 haalt zijn 150 pk voortaan uit een tweeliter – dezelfde tweeliter die altijd al dienstdeed voor de 40 TFSI. Toch blijft de hiërarchie gerespecteerd: ten opzichte van de 35 TFSI heeft de 40 TFSI niet alleen 40 pk meer te bieden, maar ook 50 Nm meer.

Dat maximumkoppel van 320 Nm staat officieel al vanaf 1.450 o/m ter beschikking, een indicatie voor het soepele en gewillige karakter van deze viercilinder. Daarnaast onderscheidt deze motor zich ook in deze 40 TFSI door zijn zachte en stille werking.

Zoek de paarden

In tegenstelling tot de 35 TFSI wordt zijn 190 pk-tegenhanger standaard aan de gerobotiseerde S-Tronic-versnellingsbak gekoppeld. Die laat zich bij een rustige tot normale rijstijl maar zelden op een foutje betrappen, maar zijn natuurlijke voorkeur voor lage toerentallen valt slecht te rijmen met een zware voet, want dan moet de sturing vaak terugschakelen.

Wie bewust voor de 40 TFSI heeft gekozen voor zijn straffere prestaties, raden we daarom aan om de bak in zijn Sport-stand te laten, die de motor meer op toeren houdt, zodat hij zijn potentieel wat meer kan tonen. Absoluut gezien kan deze A4 Avant best snel zijn – Audi geeft een tijd van 7,5 seconden op voor de sprint van 0 naar 100 km/u –maar het lineaire karakter van de motor vlakt de sensaties een beetje uit. Een Audi blijft nu eenmaal altijd beschaafd en welgemanierd.

Verrassend

Dezelfde vaststelling geldt voor het rijgedrag. Onze testwagen was een S Line-uitvoering en dus uitgerust met een 2 centimeter verlaagd sportonderstel, maar desondanks bleef het veercomfort van een goed niveau. Een knappe prestatie als je bedenkt dat ons exemplaar ook nog eens ‘gehandicapt’ was door grote 19-duimvelgen met laagprofielbanden.

Verder gedraagt de A4 zich geruststellend en gezond. Op een bochtige bergcol rijdt hij misschien iets minder levendig dan sommige concurrenten, maar dan spreken we over extreme situaties.

Referentie

Audi heeft zich de voorbije decennia opgewerkt tot de benchmark als het op afwerkingskwaliteit aankomt. Het hele interieur van de A4 is keurig geassembleerd en de gebruikte materialen maken een solide indruk.

Met zijn 505 liter breekt de koffer geen records, maar dat volume is wel goed bruikbaar. De beenruimte voor de achterpassagiers is voor een auto van 4,73 meter lang behoorlijk te noemen, maar meer ook niet.

Prijzig

Bij gelijkwaardige uitrusting (dus inclusief S-Tronic) is de 40 TFSI op de kop 3.750 euro duurder dan de 35 TFSI. Dat is een stevige meerprijs, waaraan je in Brussel en Wallonië door het hogere motorvermogen nog eens een veel hogere belasting op inverkeerstelling moet toevoegen: 2.478 euro tegenover 867.

In Vlaanderen zijn de fiscale verschillen tussen de twee verwaarloosbaar. Ons gemiddelde testverbruik bedroeg 7,7 l/100 km. Daarmee is deze A4 Avant 40 TFSI geen zuinigheidswonder, maar zeker ook geen zuipschuit.

Ons verdict

De Audi A4 Avant is nog altijd de ideale schoonzoon binnen de premiumfamilie: welopgevoed, de haren netjes achterovergekamd en strak in het pak. In zijn 40 TFSI-uitvoering houdt hij er ook een abonnement op de fitness op na, en dat voel je als je hem op zijn staart trapt. In alledaags verkeer is het verschil met de 35 TFSI niet zo uitgesproken, maar als puntje bij paaltje komt, heeft de 40 TFSI wel degelijk betere prestaties te bieden, die bijvoorbeeld op de Autobahn het verschil kunnen maken. Of dat ook de fikse meerprijs rechtvaardigt, dat is dan weer wat anders.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A4

Geschreven door op

De concurrenten