Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / VIDEO - Bentley Continental GT: nieuwe geschiedenis

Verwachte lancering : 01-01-2018

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-08-2017

15 jaar na zijn lancering rondt de luxecoupé die symbool stond voor de vernieuwing van Bentley een nieuwe kaap. Na twee facelifts start de tweede generatie een nieuw tijdperk voor de Britse GT.

Sinds 2002 heeft de Continental GT het imago van Bentley fundamenteel veranderd. Hij was het eerste model uit het Volkswagen-tijdperk en slaat vandaag een bladzijde om met een generatie die uitpakt met diepgaande veranderingen, maar die toch een herkenbaar profiel behoudt. De luxueuze 2+2-coupé wordt voorgesteld op het salon van Frankfurt (12-24 september). Hij behoudt zijn 6.0-W12, maar die is deze keer gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met 8 verhoudingen. Omdat hij lichter is, trekt hij harder op en hij gebruikt een dynamische schokdempingstechnologie met een 48 Volt-netwerk. Het aanraakscherm aan boord kan kantelen over 3 assen en kan ook verdwijnen om plaats te maken voor bijvoorbeeld drie klassieke wijzerplaten (thermometer, kompas en chronometer).

EXP 10 Speed 6

Het ontwerp van de nieuwe GT kruist de stijl van het model uit 2002 van de hand van de Belg Dirk van Braeckel met die van de concept EXP 10 Speed 6 van Luc Donckerwolke (ook een Belg) en Sang Yup Lee. Zo zien we bijvoorbeeld de koplampen van de conceptcar en de gespierde schouders van de eerste generatie. Huidig designdirecteur Stefan Sielaff, die in juli 2015 aan boord kwam, bouwde dus verder op het werk van zijn voorgangers. Het model onderscheidt zich vooral door zijn grote radiatorrooster dat uitloopt in een duikende motorkap, zijn lichthandtekening en zijn amandelvormige achterlichten. De tweede generatie van de Continental GT staat op het MSB-platform (net zoals de Porsche Panamera) en is langer en breder. De voorwielen staan bovendien 135 millimeter verder naar voren.

Lichter

Het koetswerk van de nieuwe Continental GT is bijna volledig gemaakt in aluminium dat onder hoge temperatuur (500 graden Celsius) en luchtdruk is gevormd. Alleen het kofferdeksel is in kunststof. Daar zijn twee redenen voor: onder het oppervlak van dit deksel schuilen verschillende antennes en de vorm ervan is te complex om het in aluminium te maken. Met de W12 verliest de coupé 85 kilo in vergelijking met zijn voorganger. De gewichtsverdeling over de voor- en achteras met twee passagiers en (een beetje) bagage gaat van 55:45 naar 53:47. De teams uit Crewe hebben 50.000 uur gewerkt om een performante structuur te maken. Elk essentieel punt van het koetswerk en het chassis is bestudeerd om onaangename geluiden en trillingen te vermijden.

Chassis met 48V

Voor het eerst gebruikt Bentley luchtveren met drie kamers. Daar kan 60 procent meer luchtvolume in dan in een passief systeem met één kamer. Vooraan staat het model op een ophanging met dubbele driehoeken terwijl achteraan een meerarmige oplossing is gekozen. De dynamische schokdemping biedt vier rijmodi: Sport, Comfort, Bentley (compromis tussen sportiviteit en comfort, aangeraden door de ingenieurs) en Custom (gepersonaliseerd). Bovendien kunnen rolneigingen door een dynamische controle onder een spanning van 48 Volt worden vermeden terwijl tegelijk het stuur, het onderstel en het rijgedrag van de GT worden aangepast. Zijn boordcomputer evalueert de situatie permanent en werkt onder meer in op de ophanging. De actuatoren kunnen in slechts 0,3 seconden een tegendruk van 1.300 Nm opwekken om rolneigingen tegen te gaan. Op die manier wordt onder alle omstandigheden een optimaal comfort gegarandeerd.

W12 en gerobotiseerde versnellingsbak

De Bentley Continental GT krijgt op termijn een hybride oplossing. Maar ondertussen onthult de constructeur enkel de W12-versie. Zijn 6.0 TSI ontwikkelt 635 pk. Dat is 7 pk minder dan de huidige Continental GT Speed, maar vooral 45 pk meer dan de ‘gewone’ W12 van vandaag. Het koppel piekt op 900 Nm. De overbrenging gebeurt voortaan via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en 8 verhoudingen. De vierwielaandrijving vertrekt niet langer van een statische koppelverdeling van 60:40, maar wordt permanent aangepast in functie van de trekkrachtomstandigheden. Daardoor is de auto het grootste deel van de tijd een achterwielaandrijver.

Prestaties

Dankzij het nieuwe geschut onder de motorkap kan de GT van 0 naar 100 km/h optrekken in 3,7 seconden, liefst 0,8 seconden sneller dan voordien. Hij haalt een topsnelheid van 333 km/h in de zesde versnelling. De 7de en 8ste verhouding zijn er om het verbruik te drukken, net zoals het stop-startsysteem. Bij een minder sportieve rijstijl kan de rechtstreeks ingespoten W12 op 6 cilinders lopen om het verbruik te drukken. Toch geeft Bentley nog geen normverbruikscijfers. Het motorrendement wordt nochtans verzorgd door een sturing van Bosch met dubbele ECU die 300 miljoen berekeningen per seconde aankan om het systeem uit zijn 50.000 mogelijke configuraties te laten kiezen. Al die technologie wordt ook gebruikt voor de uitlaatlijn, die haar klank aanpast aan de rijstijl.

Aan boord

Het interieur van de Continental GT is een luxecocon die aan de wensen van de klant kan worden aangepast. Voor de decoratiestrips geldt een assemblagetolerantie van 0,1 millimeter. De chroomdelen zijn 3 millimeter dik, het leer 1 millimeter. De aluminimum panelen op de middenconsole zijn 0,6 millimeter dun. Bentley biedt twee stoeltypes: met 12 of met 20 verstelmogelijkheden. De flanken kunnen zichzelf opblazen om passagiers te stabiliseren in bochten. Je kan kiezen voor een afwerking met de naam “diamond in diamond”, die aan de vorm van een diamant moet doen denken. Om omgevings- en rolgeluiden buiten te houden zijn de zijruiten en de voorruit akoestisch gelaagd. Muziekliefhebbers zullen blij zijn dat Bentley vooral op het vlak van multimedia fors heeft geïnvesteerd.

Kantelend aanraakscherm

Voor de Continental GT zijn namelijk 3 audiosystemen ontwikkeld. Het basissysteem heeft al 650 Watt en 10 luidsprekers. Vervolgens is er een oplossing van Bang&Olufsen met 16 verlichte luidsprekers, een 14-kanaals versterker van 1.500 Watt en 4 DSP-programma’s. Om het interieur tot een heuse concertzaal om te vormen, is er een systeem van Naim met 2.200 Watt, 21 kanalen, 18 verlichte luidsprekers, 8 DSP-modi en Active Bass. Je bedient deze systemen net zoals de navigatie en alle functies voor communicatie, comfort en entertainment via een hogeresolutiescherm van 12,3 duim met aanraakvlak. Maar dit scherm kan ook worden weggeklapt en maakt dan plaats voor ofwel 3 tellers, ofwel een eenvoudige decoratiestrip.

Veiligheid als optie

Voor de veiligheid kiest Bentley voor laserkoplampen, een dodehoek- en botswaarschuwingen. Als optie breiden de City- en Touring-pakketten deze elektronische rijhulpsystemen uit met zaken die zijn aangepast aan rijden in een stedelijke omgeving (voetgangerdetectie, automatisch parkeren) of op de snelweg (actieve snelheidsregelaar, nachtzicht, head-up display). Merkwaardig dat dit veiligheidspakket nog à la carte moet worden besteld in een zo dure auto, die gelukkig wel altijd kan rekenen op versterkte remmen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten