Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental Supersports : Zwaar geschut

Geschreven door Cedric Derese op

Met zijn W12 die naar 710 pk gestuwd is, mag de Bentley Continental Supersports zich de krachtigste en de snelste vierzitscoupé ooit noemen. Maar is hij daarmee ook een sportwagen? Niet helemaal…

Prijs
NB

Een interne studie toont aan dat het wagenpark van de gemiddelde Bentley-klant recent gegroeid is van zeven naar acht auto’s… Een gegeven dat Wolfgang Dürheimer, de grote baas van Bentley, deed opmerken dat zijn bedrijf mooie dagen in het verschiet heeft en dat hij geen enkele reden ziet om te twijfelen aan het commerciële succes van de jongste Continental Supersports. “Onze klanten kopen onze auto’s niet omdat ze ze nodig hebben, maar omdat het voorwerpen zijn die ze in hun bezit willen hebben. Met de Supersports willen we dat gevoel oproepen of het zelfs nog wat aanwakkeren”, aldus Dürheimer. Daarmee is alles gezegd. Omdat exclusiviteit nog altijd belangrijk is in dit luxesegment, zullen amper 710 eigenaars – net zoveel als er paarden onder de motorkap schuilen – dit juweeltje aan hun collectie mogen toevoegen. Er snel bij wezen, zou dus wel eens de boodschap kunnen zijn.

In tegenstelling tot de eerste Continental Supersports uit 2009, die er zonder blikken of blozen zijn achterbank uitgooide om 110 kilogram te winnen tegenover een gewone GT, is deze Supersports net zo weelderig aangekleed als zijn minder krachtige broertjes. De voorstoelen zijn overvloedig gevuld, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, en voor 974 euro krijgen ze er ook nog een massagefunctie en ventilatie bij. Het interieur straalt de luxe en weelderigheid van een klassieke Continental uit. 

Nochtans zet de Supersports 40 kilogram minder op de weegschaal (2.280 kilogram leeg). De besparing komt vooral van de nieuwe lichtmetalen 21-duimvelgen en de uitlaatlijn die volledig in titanium is uitgevoerd. Ze is specifiek voor de Supersports ontwikkeld en kost 7.139 euro. Maar de winst in prestaties valt toch vooral toe te schrijven aan de W12, die tot 710 pk is opgekieteld. Ter vergelijking: de Speed heeft 642 pk. Om dat surplus te bereiken paste Bentley de drukvoeding aan, met twee nieuwe turbo’s die harder mogen blazen (maximaal 2,4 bar druk tegenover 1,9 bar), terwijl ook de aanvoer en de koeling van de lucht verbeterd werden.

  • Souverein rijcomfort, rijgemak
  • Indrukwekkende prestaties 
  • Echte GT 
  • Hoog gewicht
  • Te kleine schakellepels aan het stuur
  • Verouderd multimedia- en navigatiesysteem

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker