Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Salon van Genève 2015: BMW Alpina B6 Biturbo Gran Coupé met vierwielaandrijving

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-03-2015

Alpina maakt gebruik van BMW's facelift van de 6-Reeks Gran Coupé om het vermogen van zijn eigen B6 Biturbo Gran Coupé op te schroeven. Bovendien wordt de sportieveling met vierwielaandrijving geleverd.

In Genève (5-15 maart) onthult BMW Alpina de B6 Biturbo Gran Coupé. Zoals steeds vertrekt het Beierse bedrijf van een model van buurman BMW om dat dan te verbeteren. Onder de B6 Gran Coupé schuilt daarom een herwerkte 6-Reeks Gran Coupé. Aangezien BMW zijn 6-Reeks een facelift heeft gegeven, heeft ook Alpina beslist om zijn product te herzien. De 4.4-V8 met twee turbo's in de neus krijgt er 60 pk bij en piekt nu op 600 pk. Het koppel stijgt tot 800 Nm. De twee parallel werkende turbocompressoren zitten binnen de blokhoek van de V8 gemonteerd. De ingenieurs uit Buchloe hebben verder veel werk gemaakt van de koeling van de motor en daarom krachtiger radiatoren gemonteerd.

De motor wordt standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF die speciaal voor Alpina is herwerkt. De bestuurder kan hem bedienen via schakelhendels aan het stuur. Zelfs bij het maximumtoerental van 6.000 o/m schakelt de versnellingsbak in de manuele stand niet op zolang de bestuurder dat niet vraagt. De trekkracht wordt verzekerd door BMW's vierwielaandrijving xDrive. De remmen zijn versterkt om beter tegen een sportieve rijstijl bestand te zijn. Op zo'n momenten zorgt de elektronisch instelbare uitlaat voor extra kippenvel. Ook het chassis met standaard actieve schokdempers is aangepast.

Een en ander maakt dat de liefst 5.007 millimeter lange vierdeurscoupé van 0 naar 100 km/h optrekt in 3,8 seconden. Hij heeft 13,2 tellen nodig om 200 km/h te halen. Daarbij omklemt de man of vrouw aan het roer een stuur in handgestikt Lavalinaleer. Het interieur is voor de rest aangekleed met Nappaleer. Verder wordt de auto standaard geleverd met een navigatiesysteem met internetverbinding, stoelverwarming en led-koplampen. Vanaf daar worden de grenzen van de mogelijkheden enkel bepaald door de portefeuille van de klant. Die mag sowieso al niet al te arm zijn, want de B6 Gran Coupé kost (in Duitsland) minstens 135.200 euro.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten