Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alpina B3 S Bi-Turbo

Mensen die een BMW M3 wat van het goede te veel vinden en zoeken naar een alternatief, kunnen eens gaan kijken bij Alpina, naar de B3S Bi-Turbo Coupé, die minstens even exclusief is.

Net zoals de B3 neemt de B3 S de motor uit de BMW 335i als basis. Het gaat hier om een zescilinder in lijn voorzien van een dubbele drukvulling via twee kleine turbo's. Standaard is deze motor gekoppeld aan een zestrapsautomaat van ZF die speciaal voor Alpina werd aangepast. Met zijn 400 pk ontwikkelt de B3 S nauwelijks minder vermogen dan de M3 en zijn 420 pk uit een V8 van 4 liter (maar dan atmosferisch). Veelzeggender zijn de 540 Nm koppel tegen 400 Nm en een verhouding gewicht-vermogen van 3,9 tegen 4,0 kg/pk. De topsnelheid nam toe naar 300 km/h. Alpina voelt zich duidelijk niet gebonden door het zogenaamde gentleman's agreement tussen de Duitse prestigemerken om de topsnelheid tot 250 km/h te beperken. Ons gemiddelde verbruik bedroeg 14,8 l/100 km. Dat is iets minder dan de 15 liter met de B3 tweeënhalf jaar geleden, maar ook hier geldt dat het verbruik volledig à la carte is.

Opvallend is dat de B3 S al dat geweld op een heel civiele wijze op het asfalt brengt, zonder dribbelende achteras, rokende banden of nerveuze voorwielen. Dat komt trouwens ook tot uiting in het weggedrag. De voortrein blijft ook bij de hoogste snelheden en bij de scherpste bochten nauwkeurig, het stuur is direct en precies, de bak volgt alert de rijomstandigheden of bevelen op en de banden bijten zich vast in de ondergrond (op voorwaarde uiteraard dat die niet nat of glibberig is). Een bijkomend voordeel is dat je met deze B3 S ook bijzonder geciviliseerd en zelfs gezapig onderweg kunt zijn.

Voor de BMW- en sportautoliefhebber die het wat rauwe kantje van een echte M3 minder ziet zitten, heeft Alpina een uitstekend alternatief. Tegenover de opvallende, uitdagende of brutale M3 staat de lichte gereserveerdheid van de elegantere, discretere B3 S Bi-Turbo, die in alle bescheidenheid die M3 toch maar eventjes op zijn nummer zet als het op pure prestaties aankomt (wat de M-versie dan weer rechtzet door zijn flamboyantere wegligging). Bovendien kun je voor de 6.400 euro die de M3 nog meer kost dan deze Alpina, al behoorlijk wat opties bestellen. Last but not least is met een Alpina- versie van een 3-Reeks rijden nog exclusiever dan met een M3. Het valt alleen niet zo sterk op.

U kunt de Korte Test van de Alpina B3 S Bi-Turbo Coupé nalezen in AutoGids 811 van 24/11/2010.

In dit artikel : BMW Alpina

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars