Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Vernieuwde BMW M5 even krachtig, maar veelzijdiger

Geschreven door Klaas Janssens op 17-06-2020

De vernieuwde BMW 5 Reeks is er opnieuw als M5. Die blijft 600 pk sterk, maar wordt veelzijdiger.

De visuele en technologische updates die BMW introduceerde op de vernieuwde 5 Reeks, schoppen het uiteraard tot op de absolute topversie van het gamma. Dan hebben we het onder meer over de aangescherpte lichtblokken en de gegroeide display van de multimediamodule (12,3 inch), uitgerust met nieuwe connectiviteitsapplicaties, een nog accuratere navigatie en Android Auto. In de M5 en de M5 Competition krijgt het infotainmentsysteem het nieuwe bedieningsconcept van de M8, met de sneltoetsen 'Setup' en 'M Mode'.

V8-biturbo

Aan het aandrijfgeheel van de M5 raakt München niet. Tussen de voorwielen ligt de gekende V8-biturbo, een 4,4 liter-krachtbron die een piekvermogen van 600 pk combineert met een maximumkoppel van 750 Nm. De Competition krijgt een aangepast motormanagement dat het vermogen opkrikt naar 625 pk. Die power wordt naar alle vier de wielen gestuurd via de M Steptronic-achttrapsautomaat. De speciale M-versie van de xDrive-vierwielaandrijving behoudt zijn RWD-modus. De M5 sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 en in 11,1 seconden van 0 naar 200 km/u. De Competition doet diezelfde sprintnummers in respectievelijk 3,3 en 10,8 seconden. Met het M Drivers' Package haalt deze BMW een topsnelheid van 305 km/u.

2020 BMW M5 V8 TwinTurbo

Een nieuwe, door de M8 geïnspireerde onderstelset-up moet de BMW M5 wel comfortabeler maken, zonder concessies op het vlak van wegligging of rijsensaties. De M5 Competition richt zich op occasioneel circuitgebruik en combineert een met 7 mm verlaagde ophanging met een aangepaste geometrie, strakkere veren en stijvere motorsteunen. Ook de talloze rijhulpmiddelen krijgen een andere kalibratie.

Prijs?

De facelift van de BMW M5 en de M5 Competition herken je aan de specifieke bumpers die een compleet nieuw ontwerp combineren met een geoptimaliseerde aerodynamica. Het nierengrille bestaat voortaan uit een element en krijgt de dubbele lamellen die voorbehouden blijven voor de M-modellen van het merk. Op de achterklep staat een fijne Gurney-strip, de twee dubbele uitlaatpijpen behouden hun compacte formaat en ronde vorm. Bij de Competition zijn de designdetails uitgevoerd in het zwart. 

BMW vraagt minstens 123.000 euro voor de M5, de M5 Competition kost 132.200 euro.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten