Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BMW kondigt het einde van diesel en benzine aan

Geschreven door David Leclercq op 28-06-2019

Tijdens een conferentie heeft de directeur van de afdeling ontwikkeling bij BMW gezegd hoe lang hij denkt dat benzine- en dieselmotoren nog zullen bestaan. Verrassing!

Diesel is niet meer populair sinds de problemen in 2015. Vandaar de vraag hoe lang dit type motorisering nog zal bestaan. Klaus Froelich, directeur technische ontwikkeling bij BMW, heeft zijn antwoord op die vraag gegeven tijdens de Nextgen-conferentie.

20 en 30 jaar

Volgens deze man, die de grote strategische beslissingen van het Münchense merk helpt besturen, zou diesel nog 20 jaar in zich hebben vooraleer het verdwijnt uit de showrooms. Dat vertelde hij tijdens de voorstelling van de concept M Next, dat een toekomstige sportwagen met elektrische kracht voorafgaat. En voor benzine zijn de voorspellingen iets optimistischer, maar ook niet meer dan dat: maximaal 30 jaar.

Elektrisch

Het is duidelijk dat de elektromotor de verbrandingsmotor op termijn zal vervangen, of die nu via batterijen of via een brandstofcel op waterstof wordt gevoed. Dat gezegd zijnde, voorlopig gelooft Klaus Froelich ook dat de rage voor volledig elektrisch ook “overhyped” is.

2050, de deadline

Tegen 2050 zullen verbrandingsmotoren dus naar alle waarschijnlijkheid van het podium verdwijnen, een einde dat zeker zal worden versneld door de publieke instanties die steeds strengere maatregelen treffen om voertuigen met dit type motor uit de stadscentra te verbannen. Hoe dan ook zullen de zaken sneller veranderen dan gedacht. Wat al bevestigd is door Froelich, die aangeeft dat de 1.5 3-cilinder, de 6-in-lijn quad-turbo van de 50d-modellen én, geen verrassing, de 4.4 V8 met uitsterven is bedreigd. BMW beweert namelijk dat een 6-in-lijn hybride vandaag al de 650 pk haalt…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten