Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW X6: pionier in het nieuw

Verwachte lancering : 01-12-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 03-07-2019

Met de X6 introduceerde BMW de Sports Activity Coupé, intussen zijn we reeds aan de derde generatie toe van wat we een SUV-Coupé zijn gaan noemen.

De BMW X6 was een pionier. Het was de eerste zogenaamde SUV-coupé, een ietwat merkwaardige marketingterm die tot een heel nieuw wagensegment zou uitgroeien. Intussen sprongen Mercedes en zelfs Porsche op de kar. Die X6 is intussen aan zijn derde generatie toe. Aan het succesrecept werd niet geraakt, het blijft immers een wat agressiever gelijnde en iets hoger gepositioneerde koetswerkvariant van de BMW X5. De looks maken het verschil: naast de duikende daklijn krijgt de nieuwe BMW X6 ook een verlicht radiatorrooster, dat de Beierse marketingjongens en -meisjes Iconic Glow doopten. De karakteristieke BMW-nieren krijgen een verlichte rand die geactiveerd wordt wanneer je de X6 opent of sluit, al kan je die Iconic Glow ook handmatig in- en weer uitschakelen.

Groter, dus ruimer

Het standaard in Vernasca-leder gehulde interieur krijgt een iets andere indeling, die het persbericht omschrijft als een "progressieve herinterpretatie van de op de rijder gerichte lay-out waar BMW om bekend staat." Multifunctionele stoelen met massagefunctie behoren tot de mogelijkheden, net zoals zoveel andere comfortsnufjes. De optielijst is schier oneindeloos. Net zoals de X5 groeit ook de nieuwe BMW X6 ten opzichte van zijn voorganger. Met 4.935 millimeter is de nieuwe 2,6 centimeter niet alleen langer geworden, hij is ook anderhalve centimerer breder. Belangrijker: ook de wielbasis nam met 4,2 cm toe. En dat resulteert in meer bewegingsruimte voor de passagiers achterin en in extra stouwvolume in de koffer. De nieuwe X6 slikt 580 liter aan spulletjes, met neergeklapte 40/20/40-achterbank neemt het laadvolume toe tot 1.530 liter.

Motoren

Bij de marktintroductie in december 2019 komt de X6 met vier verschillende motoren, twee op benzine (40i en M50i, respectievelijk 340 en 530 pk sterk) en twee op diesel (30d en M50d, respectievelijk 265 en 400 pk sterk). Allemaal in combinatie met de Steptronic-achttrapsautomaat en met de xDrive-vierwielaandrijving.  Deze BMW komt standaard met adaptieve dempers, de rijdynamiek wordt naar een hoger niveau getild middels het optionele M-ophanging "Professional" met actieve rostabilisatie, middels de Integral Active Steering met meesturende achteras en middels het actieve sperdifferentieel tussen de achterwielen. Voor extra comfort moet je de luchtvering hebben, die de rijhoogte met een druk op de knap aanpast aan de wensen van de bestuurder. Desgewenst zet je de X6 8 centimeter hoger, handig in combinatie met het optionele xOffroad-pakket dat deze BMW zowaar terreintalent schenkt.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten