Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW 1 Reeks: met voorwielaandrijving!

Geschreven door Alain Devos op 27-05-2019

Het uitroepingsteken achter onze bovenkop had er eigenlijk niet moeten staan. Het was immers al een hele tijd geweten dat de 1 Reeks op voorwielaandrijving zou overstappen. Gelukkig valt er nog meer over deze BMW te vertellen.

De Audi A1, de Mercedes A-Klasse en evengoed alle andere hatchbacks (en hun afgeleiden) van de Europese, Japanse en Zuid-Koreaanse concurrenten doen het natuurlijk ook met voorwielaandrijving. Dat is dan ook het meest voor de hand liggende concept voor dit soort auto’s. De BMW was de uitzondering, maar dat verandert dus met de komst van deze derde generatie. Wat voor het Duitse merk overigens ook geen première meer is, want de 2 Active Tourer en 2 Gran Tourer hebben ook voorwielaandrijving. Wegens een sterke technische band met zustermerk Mini, wat dus schaalvergroting heet en ook BMW ongetwijfeld flink wat geld helpt besparen.

Korter

Heb je een kennersoog nodig om de esthetische verschillen tussen de eerste (2004) en tweede generatie (2011) te zien, dan verandert dat met deze derde 1 Reeks. Niet iedereen was fan van het wat gedrongen design van de compacte BMW, over het nieuwe model zal er allicht minder controverse zijn. Het ziet er wat groter uit, maar schijnt bedriegt. Deze 1 is namelijk een halve centimeter… korter dan zijn voorganger. En hij oogt vooral vooraan ook (nog wat) sportiever. Met dank aan onder meer een aanzienlijke hogere en bredere niertjesgrille, de flinke koelopeningen eronder, de fraai gevormde bumperpartij en de een eind in de flanken doorlopende lichtblokken (in optie met leds).

Voorwielaandrijving

Dé hamvraag van dit verhaal, waarom stapt BMW voor zijn van een toch heel sportief imago genietende 1 Reeks over op voorwielaandrijving? Maar het antwoord is eerder simpel. De constructeur belooft dat er helemaal niets van de dynamiek verloren gaat, maar dat het nieuwe platform wel voor een aanzienlijke toename van de zit- en laadruimte zorgt.

Het eerste willen we alvast wel geloven, ook aan een Mini en zoveel andere – al dan niet hot – hatches valt best heel wat plezier te beleven. En BMW stelt ook dat het zichzelf vijf jaar tijd gunde om alle met andere voorwielaangedreven producten van de groep opgedane ervaring te gebruiken om de 1 een dynamiek te bezorgen die nog nooit eerder met dit type auto werd bereikt. Met dank ook aan de van de elektrische i3s overgenomen (standaard) ARB- of voluit Actuator Contiguous Wheel Slip Limitation-technologie die voor nog snellere correctie van (vooral) onderstuurneigingen zorgt dan een klassieke stabiliteitscontrole. Naast de basisophanging, met een multilink achteraan, kan je de auto ook met variabele dempers bestellen. 

Grote schermen

De 1 heeft natuurlijk ook een compleet nieuw interieur, met een fraai instrumentenbord en dito middenconsole. Zowel de instrumentencluster voor de bestuurder als het centrale Control Display (met aanraakscherm én bediening via vingerbewegingen) hebben een diameter van 10,25 duim. Samen heten ze Live Cockpit Professional, een en ander laat zich natuurlijk volgens de noden van het moment configureren.

Maar opgelet, standaard komt de auto wel nog met klassieke analoge meters en een veel kleiner scherm. Ook de 9,2 duim grote Head-Up display vraagt om een supplement, prijzen zijn overigens nog niet bekend. BMW voorziet overigens vier uitrustingsniveaus: de basis-Advantage, de Luxury Line, de Sport Line en de M Sport. De namen zijn wellicht duidelijk genoeg, een geval apart is natuurlijk de heel sportief uitgedoste M135i xDrive.

Meer ruimte

De vorige 1 Reeks-generaties droegen, in tegenstelling tot het model dat hen voorafging, niet langer Compact in hun naam. Maar ze waren het wel, toch (of vooral) binnenin. De zitruimte op de achterbank was wat benepen, ook met het laadvolume van de koffer werden geen records gebroken. Ondanks bijna ongewijzigde buitenafmetingen verbetert dat nu wel, met dank aan die voorwielaandrijving. Achterin namen zowel de knie- (plus 3,3 centimeter) als de hoofd- en elleboogruimte toe, ook het in- en uitstappen gaat makkelijker.

De inhoud van de koffer groeide met 20 liter tot 380 liter, of 1.200 liter met neergeklapte achterbank. En de laadopening is nu bijna 7 centimeter breder. In de lengte is de 1 nochtans met een halve centimeter gekrompen, maar de auto werd wel 3,4 centimeter breder en 1,3 centimeter hoger.De wielbasis is dan weer 2 centimeter korter dan de 1 van de tweede generatie. Voor het eerst is er voor de auto een elektrisch panoramisch dak beschikbaar. Net als een elektrische kofferklep. Vreemd eigenlijk, BMW had hier en daar wel wat achterstand in te halen. Maar het neemt tegelijk ook voorsprong met – toch voor dit segment – nieuwe comfort- en veiligheidsnufjes.

Hey BMW

Zo zal je voor de auto ook een Digital Key (met smartphone-bediening) en de van de grotere 3 overgenomen Intelligent Personal Assistant kunnen bestellen. Met een simpele "Hey BMW"-groet maak je een heleboel functies wakker en wordt de auto een echte… gesprekspartner. De mogelijkheden lijken quasi onbeperkt, je zal wel wat tijd moeten uittrekken om alle bedieningsmogelijkheden helemaal onder de knie te krijgen.

De motoren

Geen grote verrassingen onder de motorkap, met vrij bekende BMW-mechaniek. In afwachting van straffer M-gerief (voor de nieuwe 2 Reeks?), is er voor de 1 keuze uit twee benzine- en toch ook nog altijd drie dieselmotoren. Om met de eerste te beginnen, de 118i heeft een 1,5 liter-driecilinder van 140 pk, de M135i de bekende 2 liter van 306 paarden. Dieselen kan met de 116d, de 118d en de 120d. De ‘kleinste’ heeft drie cilinders van samen 1,5 liter en 116 pk, de andere motoren zijn 2 liters van respectievelijk 150 en 190 pk.

Zowel de krachtigste benzine als diesel komen standaard met xDrive-vierwielaandrijving. De zuinigste van de bende is de 116d met een (theoretische) CO2-uitstoot van 100 gram per kilometer, voor de M135i wordt dat 155 gram. Die laatste, met standaard Torsen-differentieel vooraan, kan wel in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u spurten. Hij doet dat met een achttraps-Steptronic Sport, afhankelijk van de motor zijn er voor de andere modellen ook manuele versnellingsbakken en een zeventraps-Steptronic met dubbele koppeling.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten