Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wist je nog? Dat er in Kontich ooit een BMW-fabriek stond?

Geschreven door Hans Dierckx op 20-04-2020

België is in lockdown door de coronacrisis en veel mensen vervelen zich thuis. Wij zorgen voor extra leesvoer. Zo vertellen we regelmatig een verhaal dat zelfs de grootste autokenners en -liefhebbers misschien al vergeten waren – of zelfs nog nooit hadden gehoord. Dat er in België ooit nog BMW's gebouwd zijn bijvoorbeeld.

Heb je in ons land ooit een BMW uit de jaren 60 gehad, dan is de kans groot dat die een 'Made in Belgium'-plaatje onder de motorkap droeg. De productie voor de lokale markt gebeurde in de jaren 60 namelijk in Kontich, ten zuiden van Antwerpen, bij voormalig BMW-invoerder Moorkens. In totaal liepen er een dikke 55.000 exemplaren van de band.

Importtaksen

In die tijd hief ons land namelijk zware importtaksen op auto's, bedoeld om in de naoorlogse jaren de lokale industrie wat rugwind te geven. Daardoor stond België vol met autofabrieken in alle maten. Niet alle BMW's werden hier overigens gebouwd, een deel kwam nog uit München en Dingolfing.

Alert als altijd had Albert Moorkens de kans geroken om de sukkelende, maar veelbelovende Duitse autobouwer aan zich te binden. Hij sloot een contract voor de invoer van een paar duizenden 600'en en Isetta's. Althans in onderdelen, want door de importregeling werden de auto's in Kontich in elkaar geschroefd.

In die tijd was BMW een kleine speler met geldproblemen, meer het belandde op het goede spoor toen het met zijn zogenaamde 'Neue Klasse'-modellen kwam, de voorlopers van de huidige 3- en 5-Reeks. In België liepen de 1500 (foto), 1602, 1800, 2002 en ook enkele honderden stuks van de 3200 CS van de band, op smaak gebracht met lokale extra's zoals specifieke stoelen en bekledingen.

Moorkens zette hiermee de toon, want het bleek over enkele efficiëntere lokale toeleveranciers te beschikken dan BMW zelf. Naar Belgisch model besloten ze in München dan ook maar hun aankoopbeleid beter uit te bouwen. Moorkens bouwde zelfs ook een prototype van een break, maar het idee werd afgeschoten. Het zou vervolgens nog twee decennia duren eer BMW een break in het gamma zou hebben, eind jaren 80.

Verder oostwaarts

Inmiddels waren de importheffingen op auto's echter afgeschaft en besloot BMW grote schoonmaak te houden onder zijn onafhankelijke distributeurs, die goed geld verdienden aan dit opkomende luxemerk. Begin jaren 70 kocht de fabrikant bijna alle dictributiecontracten af en stichtte het over de ganse wereld eigen filialen. De productie in Kontich stopte in 1972.

Moorkens bleef niet bij de pakken zitten en richtte de blik verder oostwaarts. In Japan sloot hij een distributiecontract met Mitsubishi, en later in Zuid-Korea met Hyundai, als eerste verdeler van dat merk buiten Korea. Ook SsangYong, Suzuki en Isuzu belandden in de cataloog van Alcopa (de hedendaagse holdingmaatschappij van de familie Moorkens), en recent ook het Chinese MG. Geestig detail: de vorige eigenaar van MG was BMW.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten