Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / BMW 5 met thermo-elektrische generator

Geschreven door Johan Demets op 21-05-2008

BMW ontwikkelt momenteel een technologie om energie te recuperen tijdens het accelereren in plaats van tijdens het decelereren, zoals bij de meeste hybride auto's.

Aangezien slechts een derde van de brandstofenergie in een klassieke verbrandingsmotor wordt benut als mechanische energie en twee derde verloren gaat in uitlaatwarmte, ging BMW op zoek naar mogelijkheden om een deel van die verspilde energie op te vangen. De Duitse ingenieurs gingen de mosterd halen bij de ruimtevaarttechnologie om door middel van een thermo-elektrische generator (TEG) warmte-energie van de uitlaat te recupereren en om te zetten in elektriciteit. Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartinstituut NASA maakt namelijk al langer gebruik van dergelijke TEG's om hun ruimtetuigen van stroom te voorzien als ze te ver van de zon verwijderd zijn om op zonne-energie te kunnen werken.

Aangezien de efficiëntie van de thermo-elektrische materialen sinds de eeuwwisseling drastisch is gestegen, kwamen de BMW-ingenieurs op het idee om na te gaan of de TEG-technologie ook een toepassing zou kunnen vinden in de automobiel. Na vier jaar ontwikkelingswerk hebben ze nu een compacte thermo-elektrische generator geïntegreerd in de uitlaat van een 530i om het nodige testwerk te verrichten. Bij 125 km/h genereert dit prototype voldoende elektrische energie om de auto en zijn uitrusting normaal te laten functioneren zonder hulp van de alternator (ongeveer 600 watt). Met deze technologie, die een nieuwe dimensie verschaft aan de naam Efficient Dynamics omdat hiermee energie wordt gerecupereerd tijdens het versnellen in plaats van het vertragen, mikt BMW op een brandstofbesparing van ongeveer 5 procent of 0,5 l/100 km, zowel voor benzine- als dieselmotoren. Productie is gepland voor over vijf jaar.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten