Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW M550d Touring : Superdiesel

Geschreven door Kevin Kersemans op

Hoewel diesels tegenwoordig (al dan niet terecht) de wind van voren krijgen, komt BMW opnieuw met een M550d… met 400 pk en 760 Nm. En in tegenstelling tot de M550i is hij ook verkrijgbaar als break.

Prijs
NB

De jongste maanden ging er wat BMW betreft, heel wat aandacht uit naar de langverwachte nieuwe M5, maar ook het zogenoemde M Performance-gamma net daaronder werd het voorbije jaar uitgebreid. Na de M550i werd ook opnieuw een M550d toegevoegd aan het aanbod van de huidige 5-Reeks (met codenaam G30/G31). Die ‘superdiesel’ is in tegenstelling tot zijn tegenhanger op benzine zowel verkrijgbaar met vier deuren als in breaklivrei en ging voor zijn aandrijfgeheel te rade bij zijn grote broer, de 7-Reeks. De M550d neemt namelijk de drieliter over van de 750d, een motor die er prat op gaat op dit moment de krachtigste zescilinder-diesel in een personenwagen te zijn. En dat zou best wel eens kunnen, want hij pakt uit met een vermogen van 400 pk en een maximumkoppel van 760 Nm. Om daartoe te komen kijkt de Beierse constructeur niet op een turbootje meer of minder.

Misschien worden we oud, maar we herinneren ons levendig dat Volkswagen niet zo heel erg lang geleden nog tien cilinders nodig had (onder meer in de Phaeton) om aanspraak te maken op de titel van ‘krachtigste diesel in een personenwagen’ – en dan spraken we over ‘ocharm’ 313 pk (maar toch ook al 750 Nm). Die titel kan BMW’s M50d nu overigens niet claimen – in de Porsche Panamera 4S Diesel vinden we een V8 van 422 pk en de Audi SQ7 en Bentley Bentayga Diesel doen er met hun twee turbo’s en een elektrische compressor nog een schepje bovenop met 435 pk. Maar goed, de M550d heeft dan ook maar zes zuigers… maar compenseert dat ruimschoots met maar liefst vier turbo’s. Het resultaat is een al bij al vrij discreet ogende kilometervreter die qua comfort kan wedijveren met een Mercedes E-Klasse, maar die prestaties naar voren kan schuiven waarop tot voor kort menig supersportieveling jaloers zou zijn geweest.

  • Algemeen rijcomfort
  • Sportieve prestaties
  • Combinatie motor-automaat
  • Motorklank van een krachtige diesel
  • Assemblage, afwerking en ergonomie
  • Bijzonder performante verhuisbreak
  • Stevig prijskaartje
  • Motorklank op den duur wat vermoeiend
  • Verbruik kan flink oplopen
  • Niet echt dynamisch weggedrag
  • Toch nog veel opties

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker