Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X6: Kers op de taart

Geschreven door Benoît Lays op

De derde generatie van de BMW X6 vormt het sluitstuk van de vernieuwingscyclus van de X-modellen, het SUV-gamma van de Duitse constructeur. De nieuweling deelt het CLAR-platform met de X5 en X7.

113.700 €

Het concept

In vergelijking met de vorige X6 is de nieuwkomer 26 millimeter langer en 15 millimeter breder geworden. Omdat hij ook 6 millimeter lager werd, kan hij uitpakken met bijzonder dynamische proporties en oogt hij atletischer dan ooit, terwijl zijn wielbasis 42 millimeter groeide. Zoals zijn soortgenoten in de familie wordt hij uiterlijk gekenmerkt door een groter radiatorrooster, meer doorwrochte flanken, imposantere kieuwen in de bumpers en rankere achterlichten. Het is moeilijk om hem van zijn voorganger te onderscheiden, maar dat is waarschijnlijk een bewuste keuze van de Beierse constructeur. Met de optie BMW Laserlight kan de nieuwe X6 beschikken over ledkoplampen met een selectieve lichtbundel die een antiverblindingsfunctie voor de grote lichten combineert met een groter bereik van ongeveer 500 meter. Visueel onderscheiden deze koplampen zich door blauwe elementen in X-vorm in de typische dubbele lichtblokken.

Wat er verdandert

In het interieur vinden we logischerwijs het dashboard van de X5, met een paar detailverschillen. De nieuwe BMW X6 wordt standaard geleverd met de lederen binnenbekleding Vernasca. Zoals het een goede SUV betaamt, onderscheidt het interieur zich ook door zijn veelzijdigheid, met name dankzij de 40/20/40-configuratie van de neerklapbare achterbank, die het laadvermogen van de koffer kan uitbreiden van 580 tot 1.530 liter.

Zoals steeds zijn talloze uitrustingsvoorzieningen als optie verkrijgbaar, zoals multifunctionele voorstoelen met massagefunctie, een automatische airco met vier zones, bekerhouders die verwarmd of gekoeld kunnen worden, glazen Crafted Clarity-decoratie, een glazen Sky Lounge-panoramadak, interieurparfums of het Diamond+ 3D Surround-audiosysteem van Bowers & Wilkins.

Hoe hij rijdt

Vier varianten zijn beschikbaar in de catalogus. Het dieselgamma bestaat uit twee vermogensversies van de 3.0-zescilinder-in-lijn, met respectievelijk 265 (30d) en 400 pk (M50d). Voor benzinerijders is er eveneens een 3.0-zes-in-lijn, met 340 pk (40i), naast een 530 pk sterke 4.4-V8 (M50i). Deze laatste versie kregen wij ter beschikking voor deze korte test. Samengevat kunnen we stellen dat het rijplezier van de partij was en dat het nieuwe onderstel ons behoorlijk heeft verbaasd. Goed geholpen door zijn vierwielaandrijving rijgt de X6 M50i de snelle bochten gretig aaneen, en ook scherpere bochten lijken amper een probleem te vormen. Zijn ophanging met dubbele driehoeken vooraan en een vijfarmige as achteraan zorgt voor een onvermoede sportiviteit én een uitzonderlijk rijcomfort.

Deze nieuwkomer is standaard uitgerust met adaptieve schokdempers, maar optioneel is voor beide assen ook een luchtvering met automatische niveauregeling beschikbaar. Daarmee kan de bodemvrijheid over 80 millimeter worden aangepast. De 30d en 40i kunnen worden uitgerust met het ‘xOffroad pakket’, waarmee de bestuurder kan kiezen uit vier modi voor een optimaal rijgedrag op respectievelijk sneeuw, zand, grind en rotsen. Goed om te weten voor de echte 4x4-fans.

Budget

Drie nieuwigheden die verkrijgbaar zijn op de derde generatie van de X6, trokken onze aandacht. De eerste is de verlichting van de dubbele grille, die het exterieurdesign volgens BMW een vleugje extra elegantie biedt en wordt geactiveerd bij het ont- en vergrendelen van de auto. De bestuurder kan deze verlichting ook manueel inschakelen wanneer hij maar wil. De tweede nieuwigheid is beschikbaar met het glazen ‘Sky Lounge’-dak: een dakhemelverlichting met meer dan 15.000 grafische motieven die verwijzen naar een sterrenhemel. Deze verlichting is beschikbaar met zes verschillende kleuren. Een aanzienlijk nuttigere nieuwigheid is de optionele achteruitrijassistent, die de bestuurder helpt om parkeerplaatsen te verlaten en te manoeuvreren in krappe ruimtes. Een illustratie van de vooruitgang die in München werd geboekt in de evolutie naar autonoom rijden.

Ons verdict

Achter zijn grotere radiatorrooster gooit de nieuwe X6 het roer niet helemaal om. Ook het interieur voelt vertrouwd aan: het is niet alleen een bijna-kopie van dat van de X5/X7, maar kan zoals steeds uitpakken met de nieuwste uitrusting. Tijdens het rijden ontpopt de X6 zich als een bijzonder dynamische SUV die voor weinig bang is. Hou wel rekening met zijn gewicht van 2.300 kilo… en zijn vanafprijs van 96.900 euro om onaangename verrassingen te voorkomen.

 

  • Comfort en afwerkingsniveau
  • Levendig rijgedrag ondanks formaat
  • Topmotoren
  • Overgewicht
  • Torenhoog prijskaartje
  • Imago

In dit artikel : BMW, BMW X6

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker