Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 220i Active Tourer: Exit eenvolumer?

Geschreven door Pascal Binon op

De 2-Reeks Active Tourer, die in 2014 werd gelanceerd met vijf of zeven plaatsen, was BMW’s eerste telg in het toen nog erg populaire segment van de eenvolumers. Voor deze tweede generatie, die esthetisch eerder aanleunt bij een verhoogde middenklasser, verkiest BMW de term ‘cross-over’. Wat zit daarachter?

37.100 €
  • Score redactie 15.45 /20

We keren even terug in de tijd, naar het begin van de jaren tachtig. Met enige ironie merkte iemand toen op: “Wat, een nieuwe BMW met 75 pk? Is het een tweewieler misschien?” Nee, het was gewoon een 315 (type ‘E21’ voor de kenners van de fabriekscodes), een toegeknepen versie van de (zelf al amechtige) 316. Niet echt wat je van een merk met een sportief imago verwachtte.

Hoe diezelfde man dik dertig jaar later gereageerd zal hebben toen BMW in 2014 de 2-Reeks Active Tourer uitbracht, daar hebben we het raden naar, maar we kunnen er ons wel iets bij voorstellen. Want die 2 Active Tourer was voor de merkfanaten zonder twijfel hét model waarmee BMW zijn ziel aan de duivel had verkocht. Een voorwielaangedreven eenvolumer met een halve zescilinder onder de kap? Wie bedacht zoiets? Heiligschennis was het, dat zou toch nooit werken?

In München bewezen ze echter het tegendeel, want van die eerste generatie Active Tourer vonden niet minder dan 430.000 exemplaren een eigenaar. Die eigenaars waren doorgaans dan ook nog eens nieuwe klanten voor het merk. Dus wat doe je wanneer een model goed in de markt ligt? Je ontwikkelt een opvolger, natuurlijk...

Foto’s: Quentin Champion

  • Uitstekende tandem motor-versnellingsbak
  • Comfort (schokdemping, geluidsisolatie)
  • Ruim en kwaliteitsvol interieur
  • Typische BMW-prijzen
  • Geen iDrive-controller meer
  • Geen versie met 7 plaatsen

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker