Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW X3 xDrive30d - lichtshow

Geschreven door Steven Appelmans op

BMW schaafde zijn X3 bij, werken die zich vooral concentreerden op het design. We gaan na aan de hand van de X3 xDrive30d in hoeverre die facelift geslaagd is.

65.050 €

Concept

Sinds de lancering van de laatste generatie X3/X4 in 2017 vonden maar liefst 1,1 miljoen exemplaren een andere thuis. Om maar te zeggen dat elke aanpassing met de nodige omzichtigheid diende te worden toegepast. De SAV dan wel SAC - zoals BMW zijn hoogpoters zelf catalogeert - zijn immers verantwoordelijk voor een bijzonder groot deel van de jaarlijkse omzet.

Vandaar dat BMW afbleef van al te grote technische omwentelingen. Gezien het grote aantal bestelbonnen concludeerden ze in München dat het klienteel klaarblijkelijk wel tevreden was met hoe de X3 op zijn poten stond. Dus aan de afstelling van het chassis werd in wezen niet geraakt.

Ook qua aandrijving waren er weinig klachten, al zijn de Duitsers van mening dat het altijd beter moet kunnen. Daarom krijgen alle motoren - in navolging van de diesels - nu ondersteuning van een mildhybridesysteem. Daarbij zorgt een starter-generator van 11 pk voor zowel een (minimale) verbruikswinst als een bijkomend duwtje bij het accelereren. Het vermogen voor beider prestaties haalt hij uit een 48 volt-batterij.

Technologie die zich echter niet laat zien, dus wie wil weten of hij met een gefacelifte X3 xDrive30d vandoen heeft, zal de lichten moeten monsteren. Vooraan zijn die namelijk 10 mm smaller gemaakt, waardoor ze meer gerekt en dus dreigend lijken. Een bad ass-look die verder moet komen van de grotere nieren en de stoerdere X-Line-bumpers. Dat laatste uitvoeringsniveau komt vanaf nu trouwens standaard.

Achteraan is er zelfs een hele nieuwe signatuur voor de blokken, waardoor die nog het meest verraden dat je met een nieuwe X3 vandoen hebt. Overigens zijn ook achterop de bumpers een stuk geprononceerder, terwijl de openingen onderin voortaan altijd 'echt' zijn. Er ademt, met andere woorden, altijd een met de motor verbonden uitlaatpijp door de vuistgrote gaten.

Binnenin neemt de X3 de boordplank (en dus elektronica) over van de 4 Reeks. Concreet betekent dat dat ook in de SUV - excuseer, SAV - het BMW Operating System 7 draait, inclusief het 10,25 dan wel 12,3 duim (optie) grote aanraakscherm dat daarbij hoort. De rij-info lees je dan weer steeds af op de digitale tellerpartij.

BMW vijst vanuit de fabriek ook wat meer basisuitrusting op de X3. De X Line hebben we al vernoemd, maar ook voor de driezonige airco, LED-schijners (al waren die eigenlijk noodzakelijk met het nieuwe lichtendesign), de sportzetels en de navigatie hoef je dus niet langer op te leggen.

Uiteraard werd er evenmin getornd aan de binnenruimte of het bagagevolume. Dat laatste is met zijn 550 liter (uit te breiden tot 1.600 liter) nog altijd bijzonder keurig. Een dikke duim die dus ook gaat naar de been- en hoofdruimte achterin.

2021 BMW X3 LCI

Rijgedrag

Gezien er technisch weinig tot niets veranderde, blijft ook onze mening over zijn rijcapaciteiten overeind. Voor alle duidelijkheid, da's positief. De X3 heeft altijd weten charmeren met een uitgebalanceerde dynamiek waar rijcomfort hand in hand ging met een BMW-waardige snedigheid. 

Een evenwicht dat ook motorisch opgaat, in het bijzonder bij de hier geteste xDrive30d. Hoe heerlijk is het toch, te kunnen surfen op de gulle koppelcurve van een zescilinder-diesel! Hoe politiek incorrect die uitspraak vandaag ook moge wezen.

De 3 liter-diesel is alleszins nog niets van zijn panache verloren, waardoor hij je in een zucht richting een paar rijbewijsvrije weken spurt als je iets te lang het rechterpedaal beneden houdt. Het argument dat je niet doorhad hoe snel je wel ging, zal daarbij niet lang standhouden. De 3 liter grolt namelijk een aardig stukje weg. Nooit vervelend, maar wel altijd present. En crescendo als het gas erop gaat.

Gelukkig heeft die dadendrang weinig repercussies op het verbruik. In hoeverre de 48 volt-installatie er voor iets tussen zit, weten we niet, maar met een opgegeven WLTP-gemiddelde van 6,2 liter/100 km en een daaraan gekoppelde CO2-uitstoot van 162 g/km sla je vandaag geen slecht figuur. Toch niet als je evenzeer een 5,2 seconden van 0 naar 100km/u op tafel kan gooien. 

2021 BMW X3 LCI

Verdict

De BMW X3 blijft gewoon zijn steengoede zelve, zij het dat hij die prestaties nu levert in een look die weer aansluit bij de rest van de familie. In se kunnen we dezelfde conclusie poneren voor zijn zelfontbrander. Hoewel verketterd, is de 3 liter-zes-in-lijn op diesel een mechanisch juweeltje dat prestaties weet te koppelen aan een ingetogen verbruik. Akkoord, de extra decibels moet je er voor lief bijnemen, al is dat - gezien de viriliteit van de ronk - eigenlijk niet zo'n opgave. 

Het enige wat je deze X3 xDrive30d - of beter: BMW - echt aan kan wrijven, is de vanafprijs van 61.500 euro. Al is er zelfs daar een verzachtende omstandigheid in de uitgebreidere basisuitrusting die voor dat geld wordt meegeleverd.

 

  • Compromis dynamiek-comfort
  • Binnenruimte
  • Prettig gestoorde diesel
  • 3 liter heeft imago tegen
  • Vooral cosmetische operatie
  • Blijft dure vogel

In dit artikel : BMW, BMW X3

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker