Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW 520e PHEV - vloottopper

Geschreven door Steven Appelmans op

De plug-inhybride BMW 520e is in essentie een gedowntunede 530e, een operatie die de Duitse constructeur voornamelijk doorvoerde om een nog groter doelpubliek aan te kunnen boren. Lees: deze PHEV is wat goedkoper.

Prijs
NB

Concept

Technisch gesproken verandert er dus weinig. Net als de 530e valt ook de nieuwe BMW 520e terug op de gekende 2 liter-turbobenzine, in deze gekoppeld aan een in de achttrapsautomaat geïntegreerde synchrone elektromolen. Het gecombineerde vermogen en en het maximale systeemkoppel van de BMW 520e zakt wel terug van respectievelijk 292 pk en 420 Nm naar 204 pk en 350 Nm. Een achteruitgang volledig te wijten aan een mechanisch deficit. De vier-in-lijn ziet zich - softwarematig – begrensd bij 163 pk en 300 Nm, daar waar de BMW 530e kan beschikken over de volle 184 paarden (en 300 Nm) die het blok normaal in de aanbieding heeft.

Elektrisch houden beide BMW’s het op een status quo met een bijkomende boost van 109 pk en 265 Nm. Voor de CO2-loze oempf wordt er, alweer in beide gevallen, getapt uit een 12 kWh sterke lithium ionbatterij die netjes onder de achterbank zit verwerkt. De WLTP dicteert dat daar een actieradius van 50 tot 60 kilometer in zou moeten zitten. Over 100 kilometer zou dat dan een gemiddeld verbruik moeten geven van minimum 1,3 liter wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 30 g/km.

Hét grote verschil tussen de BMW 520e en de 530e, naast de prijs, zit hem dan ook in de prestaties. De 0 tot 100 km/u neemt in de BMW 520e met 7,9 seconden exact twee tellen langer in beslag, terwijl die het ook bij 225 km/u al voor bekeken houdt (de 530e stopt pas bij 235 /u). Oh ja, en de BMW 520e is (voorlopig) enkel met achterwielaandrijving te krijgen, niet met de xDrive-vierwielaandrijving van 530e.

Weggedrag

Het lijkt peanuts, maar achter het stuur laat dat manco zich duidelijk voelen. De BMW 520e mist duidelijk de schwung waar de BMW 530e op trakteert. Pas op, we willen niet gezegd hebben dat de basisplug-in daarom traag zou zijn. Maar gezien er nog altijd minstens 1.910 kilo vooruit te branden valt, dient het aandrijfgeheel wel harder aan het werk te worden zetten om met de BMW 530e eenzelfde tempo te ontwikkelen. Vandaar allicht dat wij na 37,1 kilometer al zonder stroom zaten (wat een indrukwekkend gemiddelde geeft van 34,1 kWh/100 km).

Heel erg hoeft dat niet te zijn. Een tripje richting Ardennen bewees dat een uurtje snelweg voldoende is om de cellen al rijdend terug vol te laden. Moet het energie-efficiënter dan kan dat ook aan de stekker waar 4 uur aan 3,7 kW volstaat om terug over de volle 100 procent te kunnen beschikken. Flink als we zijn, hebben we tijdens de testweek dan ook zoveel mogelijk getracht te teren op dat elektrisch vermogen. Waardoor we, met een combine van korte en lange trips (en dus volle en lege batterijen), finaal zijn gestrand op een gemiddeld verbruik van 5,4 liter/100 kilometer. Lang niet slecht voor een dergelijke kolos.

Verdict

De plug-inhybride BMW 520e is er louter om een nog grotere groep vlootrijders toegang te geven tot de fiscale vrijhaven. Het enige echte verschil met de BMW 530e zijn dan ook de prestaties. En het feit dat die laatste wel te krijgen is met vierwielaandrijving.

 

  • Goedkopere plug-inmodel
  • Zelfde WLTP-verbruik als 530e
  • Rijcomfort
  • Blijft prijzig
  • Niet zo snel dan 530e
  • Niet als xDrive

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker