Korte tests
BMW 318i Touring - van 3 naar 4

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
De jongste generaties van de BMW 5-Reeks en de Mercedes E-Klasse, die in 2016 bijna gezamenlijk werden gelanceerd, krijgen nu ook haast gelijktijdig een update. Naast een verfijning van hun connectiviteit en een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie van hun elektronische beschermengelen maken beide modellen ook van de gelegenheid gebruik om het aantal oplaadbare hybridevarianten in hun gamma te verhogen, voor klanten die worden verleid door het vooruitzicht van een maximale aftrek. Maar in deze tijden van spreidstand blijven deze koningen van de fleetsector ook trouw aan hun instapdiesels, specifiek voor zakelijke bestuurders die gevoelig zijn voor de troeven van een reisberline die in staat is om meer dan duizend kilometer af te leggen met één enkele ‘lading’.
Toen de opgefriste BMW 520d (190 pk) en Mercedes E 200 d (160 pk) gezamenlijk op de redactie arriveerden, konden we niet anders dan deze te confronteren met de Audi A6, die in 2018 werd gelanceerd. We nodigden hem uit in zijn 35 TDI-versie met 163 pk. Maar daar bleef het niet bij: om deze klassiek confrontatie van drie Duitse gevestigde waarden aan te vullen besloten we om ook nog een Tsjechische limousine in de arena te gooien: de Skoda Superb. Deze derde generatie van de Superb onder VW-hoede, gelanceerd in 2015, profiteerde vorig jaar van een restyling om weer wat hoger te klimmen op de prestigeladder. Hoog genoeg om de interesse te wekken van een cliënteel dat gewend is aan echte premiumlogo’s? Het doet je in ieder geval afvragen of de drie Duitsers de (tien)duizenden euro’s die ze meer kosten dan de Superb 2.0 TDI 190, eigenlijk wel waard zijn…
De BMW 5-Reeks wint onze confrontatie door zich op bijna alle vlakken ideaal te positioneren. Hij eindigt als eerste voor ‘rijgedrag’, is eveneens primus voor ‘technologie’ en haalt een mooie tweede plaats, net achter de op dit vlak onklopbare Superb, voor ‘interieur’. Alleen voor ‘budget’ laat hij punten liggen, met een iets hogere instapprijs dan zijn rechtstreekse concurrenten. Maar niet genoeg om hem te onttronen. Temeer omdat hij een interessante fiscale aftrekbaarheid biedt en zuinig met brandstof omspringt.
In dit artikel : Audi, Audi A6 , BMW, BMW 5 Reeks , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse , Skoda, Skoda Superb