Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Chevrolet Astro I uit 1967

Geschreven door Kevin Kersemans op 11-08-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1967 stammende Chevrolet Astro I op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

In 1967 stelde General Motors op het salon van New York de Chevrolet Astro I voor, een conceptcar die wilde laten zien dat looks en een goede stroomlijn wel degelijk hand in hand konden gaan. De futuristisch uitziende coupé stond op het platform van de Chevrolet Corvair, die zich onderscheidde met zijn luchtgekoelde en achterin opgestelde zescilinder-boxer, maar daardoor ook bekendstond omwille van zijn verraderlijke weggedrag.

Bijzonder aan de Astro I was niet alleen dat hij slechts 90 centimeter hoog was, maar ook dat hij geen deuren had. Toegang tot het interieur kreeg je door de volledige achterpartij als een schelp open te klappen, waarbij de twee stoelen omhoog werden getild om de instap te vergemakkelijken. Bij het sluiten van de kap werden de inzittenden dus samen met hun stoel naar beneden gebracht, wat een bijzondere gewaarwording geweest moet zijn.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Periscoop

Een achterruit had de Astro I niet, maar daar hadden de designers iets op gevonden: om naar achteren te kunnen kijken hadden ze een periscoop in het dak voorzien. Nog opmerkelijk: in het koetswerk geïntegreerde flappen die tevoorschijn konden komen om dienst te doen als luchtrem, en 'onzichtbare' achterlichten die verstopt zaten achter nepventilatieroosters.

De van klapkoplampen voorziene snuit gaf de salonbezoekers in 1967 een vooruitblik op de Corvette die een jaar nadien op de markt zou verschijnen. Een driehoekig luik in de neus bood toegang tot de hoofdremcilinder, de batterij en het ruitensproeierreservoir. Een stuur had de Astro I niet. Dat was vervangen door een vliegtuigachtig stuurknuppel met twee handgrepen. Zoals de naam al doet vermoeden, werd de Astro I gevolgd door een Astro II (die er iets conventioneler uitzag) en zelfs een Astro III (die nog maffer was dan nummer één). Alle drie de prototypes bestaan nog en zijn te bewonderen in het GM Heritage Center in Michigan.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten