Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wist je nog? Er waren 3 autofabrieken met een testbaan op het dak

Geschreven door Yeelen Möller op 22-04-2020

België is in lockdown door de coronacrisis en veel mensen vervelen zich thuis. Wij zorgen voor extra leesvoer, verhalen die de grootste autokenner misschien al vergeten was. Dat niet enkel Fiat een testpiste op het dak van zijn fabriek had, bijvoorbeeld.

Lingotto

Als we het over autofabrieken met een testpiste op het dak hebben, dan kunnen we niet om de Lingotto-site van Fiat heen, in het zuidwesten van Turijn. En dat bedoelen we letterlijk, want het betonnen gebouw uit 1923 meet maar liefst een halve kilometer in de lengte. De fabriek was het werk van Giacomo Mattè-Trucco in opdracht van Giovanni Agnelli, wiens zoon Gianni de nodige inspiratie had opgedaan bij Ford in de Verenigde Staten.

Ondanks het indrukwekkende formaat van de Lingotto-fabriek, botste Mattè-Trucco toch op de grenzen van het beschikbare terrein door de nabij gelegen spoorlijn. Hij moest dus in de hoogte beginnen denken, ook voor de productielijn. Het resultaat was een ingenieus systeem waarbij de nodige grondstoffen werden aangevoerd op het gelijkvloers via het spoornet en de productielijn via een spiraalvormige baan naar boven ging. Elke verdieping hoger betekende een nieuwe stap in het proces, waarna de afgewerkte wagens konden getest worden op de 1,2 km lange testbaan op het dak. Eenmaal goedgekeurd konden ze terug naar beneden rijden, klaar voor transport.

De Lingotto-fabriek zou nog tot 1979 auto’s blijven produceren aan een gemiddeld tempo van 200 wagens per dag, van een  maar werd uiteindelijk vervangen door de efficiëntere Mirafiori-fabriek ten zuidwesten ervan. Na de officiële sluiting in 1982 werd de fabriek omgetoverd tot een modern complex met concerthallen, een congrescentrum, een winkelcentrum en een hotel. Je kan nog altijd een bezoekje brengen aan het Pinacoteca Agnelli-museum met een lift naar het dak, waar je kan rondlopen op de piste met een geweldig zicht op Turijn.

Imperia

Ook het kroonjuweel van de Belgische auto-industrie (het logo van Imperia is de kroon van Aken, waar oprichter Adrien Piedboeuf vandaan kwam) waagde zich aan een testpiste die over de daken van de assemblagehallen liep in Nessonvaux, tussen Luik en Verviers. De piste werd in 1928 aangelegd en was meer dan een kilometer lang, maar bleef jammer genoeg en in tegenstelling tot die van Lingotto niet bewaard. Er blijft enkel nog een stukje over aan de westkant, te zien op Google Maps. De fabriek zelf zou binnenkort worden platgesmeten voor een vastgoedproject met zo'n 100 woningen.

Green Propulsion kwam in 2008 nog op de proppen met een nieuwe hybride Imperia, maar het model is nooit in productie gegaan. Canvas maakte in 2011 nog een mooie reportage over het merk, die kan je tot 3 mei 2020 op VRT NU bekijken, al staat er ook een versie op YouTube.

Palacio Chrysler

Waar de eerste twee testbanen op autofabrieken nog vrij bekend zijn, is het Palacio Alcorta (dat vroeger bekend stond als Palacio Chrysler) in Buenos Aires dat niet. Toch zeker niet in onze contreien. Het gebouw werd in 1927 gebouwd, dezelfde periode als Lingotto en de testbaan van Imperia, in opdracht van de Argentijnse invoerder van Chrysler. In het gebouw zaten er kantoren, expohallen en een werkplaats, maar de blikvanger van het Palacio Chrysler was de testbaan die pal in het midden ervan lag.

Een letterlijke blikvanger, want binnen de 173 meter lange piste konden er 3.000 toeschouwers kijken naar de tests of zelfs de races die er werden georganiseerd. Al gebeurde dat niet al te vaak, gezien het enorme lawaai van de wagens en de nabijheid van appartementsblokken. Het gebouw werd in 1990 omgevormd tot een luxueus appartementsblok met in het midden tegenwoordig enkel een groot zwembad. Een bezoek is dan ook uitgesloten.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten