Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Stellantis-baas laakt de risico's van de volledige overstap naar elektrische wagens

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-01-2022

Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, omschrijft de Europese beslissing om over te stappen naar een 100% elektrisch wagenpark risicovol: "Het is geen industriële, maar een politieke keuze die sociale en ecologische risico's inhoudt."

Carlos Tavares is altijd al een koele minnaar van de elektrische auto geweest. Reeds als baas van PSA uitte hij sterke twijfels over de door Europa doorgedrukte EV-transitie, waarbij hij de ecologische, economische en sociale consequenties van die politieke beslissig vreesde. Inmiddels is Tavares CEO van Stellantis, maar de Fransman blijft kritisch. Hij noemt de elektrische auto niet de snelste noch de meest efficiënte oplossing om de CO2-uitstoot terug te dringen en houdt zijn hart vast voor de sociale gevolgen van die versnelde overgang naar een elektrisch wagenpark.

"Momenteel moet een elektrische auto 70.000 km afleggen vooraleer hij de door de fabricage van batterijen gecreëerde CO2-uitstoot compenseert. Dan is een lichte auto met een hybride aandrijving een veel betere oplossing, die bovendien maar de helft kost van een elektrische wagen." - Carlos Tavares

Dat wil niet zeggen dat Stellantis niet meegaat in dat elektrische verhaal. Ook Carlos Tavares moet zich schikken naar de nieuwe realiteit en investeert 30 miljard euro in de elektrificatie van de 14 merken van de Stellantis-groep, die ontstaan is uit de fusie van PSA en FCA. Maar hij blijft erbij dat het een politieke en geen industriële beslissing betreft, omdat er snellere, efficiëntere en minder dure manieren zijn om de CO2-afdruk van de autosector te reduceren.

Sociaal risico

Carlos Tavares noemt de Europese beslissing om de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor te verbieden vanaf 2035 brutaal, omdat de traditionele autoconstructeurs dwingt tot een versnelde transformatie die handenvol geld kost en veel risico's met zich meebrengt. Om op korte termijn concurrentieel te zijn, moeten de bestaande productiesites en toeleverinsketens uit een heel ander vaatje gaan tappen. En dat zou een grote impact kunnen hebben op de Europese werkgelegenheid in de autosector. Maar het moet, want nieuwe autobouwers zoals Tesla en een heleboel Chinese merken zetten flink wat druk op de bestaande spelers.

Hoewel hij bij de fusie tussen PSA en FCA en de oprichting van Stellantis beloofde geen fabrieken te sluiten, staat Carlos Tavares bijgevolg voor een dilemma: "Ik hou me over het algemeen aan mijn beloften, maar we moeten ook concurrentieel blijven." De Italiaanse vestigingen van Stellantis kampen met overcapaciteit en met productiekosten die bijna het dubbele bedragen dan die in andere Europese landen. Die fabrieken proberen openhouden zonder massaal banen te schrappen, zou wel eens industriële zelfmoord kunnen zijn. En dat waat Tavares natuurlijk ook.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten