Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Carlos Tavares hard voor Opel

Geschreven door David Leclercq op 24-10-2017

De baas van PSA heeft zich in erg harde bewoordingen uitgelaten over de financiële situatie van Opel. Maar dat is niet zijn enige zorg…

Carlos Tavares van PSA heeft zich ondubbelzinnig uitgelaten over heel wat zaken. Onlangs nog uitte hij zeer grote vraagtekens bij de gedwongen overstap op elektrische auto’s, en dan vooral rond de magnetische velden die ontstaan wanneer de batterij laadt en die volgens hem een studie naar de gezondheidsimpact ervan vergen. En nu sprak hij zich in een interview met Die Welt (dat is verspreid door Reuters) uit over de toestand van Opel, en dan vooral over de algemene efficiëntie van de constructeur, die hij zwaar onvoldoende vindt.

“Energieverspilling”

Tavares zei: “Ik heb de indruk dat veel van de problemen bij Opel te wijten zijn aan het feit dat alles daar buitenproportioneel is, dat er veel energie wordt verspild en dat de procedures helemaal niet efficiënt genoeg zijn”. Hij voegde verder nog toe: “Er is een strategie opgezet die gewoon niet heeft gewerkt en we worden nu geconfronteerd met het risico dat Opel de uitstootplafonds niet zal halen die in 2020 in voege treden. Dat is zeer ernstig en bijzonder gevaarlijk voor het bedrijf”. Kortom, de toekomst is allesbehalve rooskleurig.

95 g/km

Ter herinnering: tegen 2021 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s die in de Europese Unie worden verkocht onder de 95 g/km liggen. En aangezien overschrijdingen van die grens tot boetes zullen leiden, is het meer dan waarschijnlijk dat PSA de impact zal moeten opvangen van de gebreken van Opel. Tavares waarschuwt daarom: Opel zal de broeksriem (nog meer) moeten aanhalen, want de productiekosten liggen liefst 50 procent hoger dan bij PSA. Het ziet er dus naar uit dat er niet enkel nieuwe synergiën maar ook grote ontslagrondes zullen volgen. Voor wat toekomstprojecten betreft, zal Opel eerst moeten overtuigen dat het winst kan maken. Daarom verwachten we over een paar weken een nieuw herstructureringsplan van Opel.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten