Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / PSA en Volkswagen: het einde van stadsauto's?

Geschreven door David Leclercq op 12-02-2019

De milieunormen en de lage winstgevendheid: twee redenen waarom de PSA- en Volkswagen-groepen zouden overwegen om het A-segment te laten vallen, dat van de stadswagentjes.

De Europese constructeurs denken steeds vaker aan het laten vallen van de A-segmentmodellen, ofwel de stadsauto’s. En inderdaad, het gebrek aan winstgevendheid van deze modellen, door hun lage prijs, evenals de aanscherping van de milieunormen zouden twee factoren zijn die zwaar zouden wegen op de toekomstkansen van deze kleine auto’s.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat de constructeurs overwegen om een einde te maken aan hun productie in dit segment. Het gebrek aan winstgevendheid dwong hen om vaak partnerschappen af te sluiten, zoals PSA met Toyota of Renault met Daimler (Smart). Een andere variabele zou hun ondergang echter nog kunnen versnellen: de WLTP-homologatiecyclus die, volgens de constructeurs, de inzet van dure technologieën vereist. Bij Volkswagen geeft men aan dat de prijs van de Up! tegen 2030 met €3000 kan stijgen, een prijsniveau dat hem onverkoopbaar zou maken.

Conclusie

Wat te denken van deze berichten van de constructeurs? Voor hen betekent een strengere milieunorm hogere prijzen. Zozeer zelfs dat ze het segment tot zijn einde zouden kunnen brengen. We twijfelen grotendeels aan deze beweringen. Hoewel het waar is dat de technieken van uitstootvermindering de prijs van auto’s zullen opdrijven, moet de veralgemening van die technieken tegelijkertijd de prijs doen dalen. We weten bijvoorbeeld dat een partikelfilter minder dan 100 euro kost voor een benzineauto. Dat is niet veel. Het is daarom de vraag in hoeverre de fabrikanten Europa aan het proberen dwingen zijn om de milieunormen soepeler te maken. Iets dat vrij waarschijnlijk is. Wordt vervolgd…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten