Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de week: Citroën Ami 6 (1961-1978)

Geschreven door Steven Appelmans op 18-01-2022

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Citroën Ami 6 (1961-1978).

In het midden van de jaren '50 zat Citroën met een gat in zijn gamma. Tussen de 2CV en ID19 gaapte er immers een leegte van jewelste, een lacune die het Franse merk pas in 1961 gedicht kreeg. Weliswaar met de stijl en flair die je destijds van de dubbele chevrons verwachtte: de Citroën Ami 6, getekend door Flaminio Bertoni, de man die ook al de Traction, de 2CV én de DS op papier had gezet. Vooral de omgekeerde achterruit en de ingedeukte motorkap bezorgden het knappe ontwerp nog wat extra kruiding.

Dat gewaagde koetswerkdesign vroeg aanvankelijk nog wat gewenning, maar die aanpassingsperiode bleek van korte duur en tegen 1966 was de Citroën Ami 6 de best verkochte auto van Frankrijk, voor de nochtans immens populaire Renault R4. Nu hoort daar wel een kanttekening bij: niet de apart gelijnde berline, maar de traditioneler ogende break verkocht als zoete broodjes. Gewoon anders bleek de meeste kopers al meer dan gek genoeg. De kans dat je een break tegenkomt op je zoektocht is dan ook een stuk groter.`

1961 Citroën Ami 6

Waarop moet je letten?

Eerst even dit: besef dat de Citroën Ami 6 geen snelheidsmonster is. Eerder integendeel, want met een vermogen van 24 pk en een topsnelheid van 105 km/u - bergaf en wind mee - had dit ding zelfs moeite om in de slipstream van een 2CV te blijven. De Ami 6 deelt een heleboel van zijn mechaniek met die Citroën 2CV. Voor de aandrijving zorgde een van 425 tot 602 cc opgeboord tweecilinderblok, het onderstel nam de horizontaal geplaatste veren over. Dat wil ook zeggen dat je tegen dezelfde soort problemen aankijkt.

Zo moet de ophanging van de Citroën Ami 6 regelmatig gecontroleerd worden, vragen de knoppen in het interieur om de nodige omzichtigheid en reken je best op een flinke portie roest - want als je niets ziet, is dat wellicht omdat je niet hard genoeg gezocht hebt. Maar daar staat tegenover dat de wisselstukken makkelijk te vinden zijn en betaalbaar blijven, toch voor de motor. En door de eenvoudige opzet van de Citroën Ami 6 kan je een heleboel van die herstelwerken zelf uitvoeren.

1961 Citroën Ami 6

Wat mag dat kosten?

Echt goedkoop is de Citroën Ami 6 niet: reken toch op 6.000 euro. mogelijk inclusief een tripje naar la douce France, want daar is het aanbod een stuk groter. Wij zouden voor de Ami 6 met futuristische achterruit gaan, als het even kan een exemplaar dat nog van de Belgische band in Vorst rolde. Is je budget wat krapper en je eisen wat minder hoog, dan moet je zeker naar de Ami 8 en naar de gefacelifte exemplaren van na 1969 kijken: die zijn naast betrouwbaarder ook krachtiger (de volle 33 pk!), maar minder radicaal van koetswerk.

Een leuk alternatief?

De Renault 16 is ook niet lelijk om naar te kijken, al hoorde die voornamelijk de DS en ID van antwoord te dienen. De Peugeot 304 is dan weer wel een rechtstreekse concurrent, zij het dat die veel goedmoediger gestyled kwam. Op de heerlijk vormgegeven, maar niet makkelijk te vinden 304 Coupé na dan.

Peugeot 304 Coupé

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten