Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wat vond (De) AutoGids in 1985 van de Citroën Visa GTi?

Geschreven door Kevin Kersemans op 30-03-2020

Duik in deze periode van lockdown samen met ons in de archieven van (De) AutoGids! Vandaag blikken we terug op de Citroën Visa GTi uit 1985.

Retro / Citroën Visa GTi / AutoGids 1985

Citroën was altijd al een van die iconische constructeurs, met legendarische modellen op zijn naam die een revolutie teweegbrachten in de autosector – denk maar aan de Traction Avant, de 2PK of de DS, om maar die drie te noemen. Begin jaren zeventig was het merk echter slachtoffer van de oliecrisis én van enkele rampzalige keuzes. Resultaat: het werd op vraag van de Franse overheid overgenomen door Peugeot, gewoon om een faillissement te voorkomen. Zo ontstond in 1976 de groep PSA. Als gevolg van rationalisering en kostenbesparingen verscheen in 1978 de Visa op het platform van een Peugeot 104. In de loop van de modeljaren en na een grondige facelift in 1981, die enkele van de oorspronkelijke ‘originele’ kenmerken zou uitgommen – zoals de erg bijzondere bedieningsknoppen, gegroepeerd rond de instrumenten – kreeg het model ook belangrijkere motoren. De eerste was een zelfontbrander. Een uitstekend idee… alleen paste de grotere 1.7-diesel niet in de Visa, zelfs niet met een schoenlepel. Dus besliste men gewoonweg de bredere voortrein van de Peugeot 205 te gebruiken en een en ander te verdoezelen met enkele weinig sierlijke spatbordverbreders vooraan. Die operatie zou worden overgedaan op deze GTi, die het aandrijfgeheel kreeg van een ander iconisch Frans model, de Peugeot 205 GTi.

  • Gedetailleerde wegtest: Citroën Visa GTi // De AutoGids nr. 145 (18 april 1985)
  • Tekst: Philippe De Leener // Bewerking: Michael Return

Retro / Citroën Visa GTi / AutoGids 1985

Motor

“Geen mysteries dus, de Citroën-mechaniek werd rechtstreeks uit de 205 overgeplant. De motor is de overvierkante 1.580 cc viercilinder met injectie van 105 pk (115 vanaf 1987, red.). Een hoogtoerige motor, met een tamelijk vlakke koppelkromme, zodat tussen 2700 en 5500 o/m over 95% van het maximumkoppel (134 Nm) kan beschikt worden. De manuele versnellingsbak komt eveneens uit de 205 GTi, met dezelfde verhoudingen, maar een andere differentieelverhouding. Dit wordt verklaard door de kleinere 13-duimswielen (tegen 14 voor de 205), opgelegd door het koetswerk.”

Prestaties

“Nochtans konden wij de uitstekende door de fabriek opgegeven prestaties niet evenaren, wat waarschijnlijk aan een slecht afgestelde of nog te jonge motor lag. 16,9 en 31,9 seconden klokten we af voor de 400 en 1000 meter vanuit stilstand, terwijl dit volgens Citroën in 16,5 en 30,9 seconden zou moeten kunnen. 100 km/u vanuit stilstand haalden we in 9,9 seconden, ook een stuk verwijderd van de 9,1 seconden waarop Citroën zo fier is. Echt teleurgesteld kunnen we echter niet zijn, want absoluut gezien zijn dit goede prestaties die het pittige karakter bevestigen. De Visa GTi kan wel degelijk snel zijn. Eens men in de Visa GTi rijdt, worden de cijfers trouwens meer op de achtergrond gedrongen door het pure rijplezier dat men heeft van een briljant geheel dat de paardjes goed op het wegdek overbrengt.”

Wegligging

“Wij keken met belangstelling uit naar dit hoofdstuk. De Visa GTi is inderdaad nogal een hybride samenstelling, met zijn mechaniek en voortrein van de Peugeot 205 GTi en de rest van de qua concept veel oudere Visa GT. Uiteraard hebben de Citroën-technici de ophanging zoveel mogelijk aangepast, maar toch waren wij enigszins ongerust omtrent het resultaat. We vonden echter een trouwe, alerte metgezel, levendig en tegelijkertijd nauwkeurig, letterlijk aan de weg klevend. Wij kregen zelfs de indruk dat de grip op nat wegdek beter was dan deze van de 205 GTi. We voelden ons sneller thuis in deze wagen dan bijvoorbeeld in de Peugeot 205 GTi. Wil dat nu zeggen dat de kleine sport-Citroën een gezonder weggedrag heeft…? Wij geloven van wel!”

Comfort

“Deze kleine Visa moet op dit vlak zeker niet na-ijverig zijn t.o.v. de Peugeot. Je kan zijn ouderdom zomaar niet aflezen en de Citroën-technici zijn in hun omvorming wel degelijk geslaagd. Een nieuwe boordplank, een leren stuurwiel, veranderde zetels zijn evenveel elementen die de positieve eerste indruk bevestigen. Een tweede positieve noot komt van de geluiddemping die naar onze mening beter is dan in de 205 GTi. De vering vult dit geheel perfect aan. Ze biedt een goed compromis tussen stugheid en soepelheid, gaat het rollen tegen in de bochten maar slorpt toch veel oneffenheden op. Zij wordt daarbij goed aangevuld door de nieuwe, aangename zetels. Dat de Visa GTi een vijfdeurs blijft, komt natuurlijk ook de achterpassagiers ten goede.”

Retro / Citroën Visa GTi / AutoGids 1985

Kwaliteiten

  • Aangename motor
  • Uitstekende wegligging
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Bevredigende geluiddemping
  • Stuurinrichting en remmen
  • Uitrusting
  • instrumentenbord

Gebreken

  • Te ‘geknutseld’ uiterlijk
  • Eigenaardige rijhouding
  • Tamelijk kleine kofferruimte
  • Onaangepast voorruitwisser
  • Ruimte achterin

Beperkte autonomie

  • Cijfers
  • Testgemiddelde: 10,0 l/100 km
  • Topsnelheid: 179,9 km/u
  • 1000 meter vanuit stilstand: 31,9 seconden
  • Basisprijs: 380.000 Belgische frank

Retro / Citroën Visa GTi / AutoGids 1985

Besluit

“Eigenlijk een eigenaardige benadering, deze Visa GTi. Op het eerste gezicht een aantrekkelijke verzameling onderdelen, maar dan uit verschillende automobielera. Een tweede indruk is er één van knutselwerk, van technische improvisatie, ongetwijfeld goed bedoeld, maar waaraan iets mankeert. Eens men die vooroordelen overwonnen heeft, kan de Visa niets anders dan aangenaam verrassen."

"Het huwelijk tussen de voortrein van de 205 GTi en dit oude concept is zo goed geslaagd dat het weggedrag gewoon verbazend is, zelfs gezonder dan dat van de 205 GTi! De balans is dus zeker positief, zeker gepaard aan een dergelijke prijsstelling.”

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten