Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Citroën Tubik uit 2011

Geschreven door Alain Devos op 20-05-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2011 stammende Citroën Tubik op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

We hadden het beloofd op het einde van de vorige aflevering van deze rubriek, die ging toen over de zowel interessante als toch wel aartslelijke Mercedes Auto 2000: deze week zouden we weer voor een mooie concept gaan. We denken ook wel woord te hebben gehouden, ook al tonen we u deze keer eigenlijk een… bestelwagen.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Citroën stelde deze Tubik in 2011 voor op het autosalon van Frankfurt. Met een naam en een look die verwees naar de TUB op Traction Avant-basis die van 1939 tot ’41 – en dus maar heel eventjes – in productie was én de natuurlijk wel legendarische en zelfs een echt icoon geworden Type H. Die laatste werd een immens commercieel succes, Citroën hield hem in zijn gamma van 1948 tot ’81 en wist er meer dan 470.000 exemplaren van te verkopen. Wat voor een bestelwagen echt wel heel wat was.

Als een vlinder

De tegelijk ook heel futuristisch ogende Tubik-concept nam er wel wat trekjes van over, zo moest (vooral) het “hoekige” en heel prominente radiatorrooster voor een duidelijke visuele link zorgen. Net als de grijze kleur, die vrij typisch was voor de standaardversies van de originele H, HP, HY en HZ.

De Tubik van 2011 was een 4,8 meter lange en een goede 2 meter brede monovolume met naast de voorruit alleen in de voordeuren nog glas. Zelfs achteraan was er geen ruitje. En toch was het geen echte bestelwagen, want hij bood desgewenst plaats aan negen personen. Aan de bestuurderskant was er een als de vleugel van een vogel of vlinder openplooiende “kleine” deur, aan de andere kant klapte zowat de hele flank omhoog en maakte die dus ook het interieur in één beweging vrij.

Werken of slapen

Dat was ook heel modulair, zo kon de centrale zitrij worden omgevormd tot een werktafel of een bed. De voorste passagierszetels konden draaien, zodat men de reisgezellen recht in de ogen kon kijken. Met uitzondering van de bestuurder natuurlijk, over autonome rijfuncties werden tien jaar geleden zelfs voor concepts nog niet te veel grote verhalen verteld. De concept was wel al voorzien van een head-updisplay en een digitaal scherm in het midden van het… stuurwiel. Daarop werden onder meer beelden geprojecteerd van wat er achter de auto gebeurde, die zag je ook in de achteruitkijkspiegel.

De (vierwiel)aandrijving gebeurde door een aan een zestrapsautomaat gekoppelde en 200 pk sterke 2 liter-dieselmotor, met de ondersteuning van een elektrische motor. De Tubik was dus een hybride auto. Maar dat was uiteindelijk van weinig belang, productieplannen zijn er immers nooit geweest.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten