Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Dacia Duster "heeft vreemd genoeg nog geen rivalen"

Geschreven door Jean-François Christiaens op 01-09-2017

Bij de voorstelling van de nieuwe Dacia Duster drukte Laurens van den Acker, de designbaas van de Renault-groep, zijn verbazing uit dat deze kip met de gouden eieren nog steeds geen echte rivaal heeft gekregen op de markt.

Sinds zijn lancering in 2010 heeft de Dacia Duster al meer dan een miljoen klanten verleid. Hij mag dus gerust een schitterend commercieel succes worden genoemd. En een mooi speerpuntmodel voor het merk Dacia, dat vorig jaar alleen al 600.000 auto’s verkocht, en zelfs voor heel de Renault-groep. Bij de onthulling van de tweede generatie, die over een paar dagen zijn debuut beleeft op het salon van Frankfurt, gaf designbaas Laurens van den Acker zelfs aan dat er nog steeds geen echt alternatief voor het model is opgedoken op de markt. In een interview met onze collega’s van het Britse Autocar zei hij: “we weten dat er vroeg of laat concurrentie komt. Maar we hadden die eigenlijk al verwacht. Het is ongelooflijk dat er tot vandaag nog altijd geen ernstige rivaal is opgedoken voor de Duster”.

Verhouding prijs-kwaliteit

Natuurlijk zijn er nog heel wat SUV’s van hetzelfde formaat als de Duster. Maar geen enkele daarvan biedt dezelfde verhouding prijs-kwaliteit, zo merkt van den Acker op, al zegt hij zelf dat het een ware krachttoer is om daarin te slagen. Sinds Dacia, een automerk dat in 1966 in Roemenië werd opgericht, in 1999 is overgenomen door Renault, is het zich duidelijk gaan specialiseren in zo laag mogelijke kosten voor de ontwikkeling, de productie en de distributie. Een gevestigde waarde die het Dacia-model kan evenaren is dus niet voor onmiddellijk. Of toch niet in Europa. De Volkswagen-groep bijvoorbeeld lijkt er uiteindelijk na heel wat moeilijkheden voor te kiezen om zijn toekomstige budgetmodellen eerst in groeilanden op de markt te brengen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten