Dacia staat voor eenvoudige wagens, voor auto's die zoveel mogelijk waar voor hun weinige geld willen bieden. Een benadering die erg succesvol blijkt, want zowel de Sandero als de Duster zijn verkooptoppers. Maar die rationele benadering van de automobiel staat plezier en creativiteit niet in de weg. Dat is toch wat de Roemeense Renault-dochter ons probeert te zeggen met de Dacia Manifesto Concept. De idee achter deze creatie? Eens buiten de lijntjes kleuren en tonen waar Dacia eigenlijk voor staat. Een manifest, quoi.
En zo kwamen de designers uit bij een vierwielaangedreven vrijetijdsvoertuig dat hoog op zijn poten staat en dat snakt naar wilde off-roadavonturen. Natuurlijk moest de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk blijven, dus met een 100% elektrisch aandrijfgeheel. Het resultaat: de Dacia Manifesto, een compacte buggy die al het overbodige weert. Want deze conceptcar doet het zonder deuren en ramen, zelfs zonder voorruit. Back to basics.
Simply Dacia?
De belangrijkste koetswerkpanelen van de Dacia Manifesto Concept zijn opgetrokken uit Starkle, een nieuw materiaal uit gerecycleerde grondstoffen. De lekvrije banden zijn dan weer ontwikkeld om de volledige levensduur van de buggy mee te gaan, terwijl het waterdichte interieur allerlei verschillende natuurmaterialen combineert - zoals kurk voor het bovenste gedeelte van het stuurwiel en het dashboard. Dat dashboard is teruggebracht tot het absolute minimum, waarbij de smartphone centraal staat. Want de Manifesto doet het zonder complexe multimediamodule met connected diensten. Ook leuk: de stoelhoezen kan je gebruiken als slaapzak en de enkele ledkoplamp kan je losmaken om te gebruiken als zaklantaarn. Simply Clever. Euh...
De Dacia Manifesto wil naast leuk en avontuurlijk ook praktisch zijn. Je kan deze buggy dan ook gebruiken als stijlvolle powerbank voor allerlei elektrische apparaten, terwijl het achterste platfom bijklust als werkbank. De YouClip-gedoopte dakconstructie telt allerlei slimme bevestigingspunten, zodat je voorwerpen lekker strak kan sjorren. Het zou zomaar op de volgende generatie van de Dacia Duster terug te vinden kunnen zijn. Of op de Bigster, de wat grotere SUV die in de loop van 2024 verwacht wordt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!