Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Dacia Jogger (2022): Budgetvriendelijke zevenzitter

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Zeven volwaardige plaatsen, alle ‘nuttig’ moderne technologie, een cross-overlook en, vooral, een basisprijs van nog geen 15.000 euro. Onmogelijk? Niet als je Dacia Jogger heet...

19.190 €

Dacia nam vorig jaar afscheid van zijn eenvolumer Lodgy en ook de bestelbreak Dokker moest eraan geloven. Toch hoeven kroostrijke gezinnen die geen fortuin aan een nieuwe auto kunnen of willen geven, nog niet te wanhopen, want ruime gezinswagens blijven een belangrijke rol spelen bij Dacia.

Alleen wordt die rol tegenwoordig wat anders ingevuld, namelijk door een soort verhoogde break: de Dacia Jogger, die met zijn royale bodemvrijheid van 200 millimeter, zijn dakstangen en zijn koetswerkverstevigingen helemaal in de tijdgeest past. Dat geldt des te meer in de topversie Extreme, die zich onderscheidt door zijn cross-overaankleding.

Koetswerk en afmetingen

Om te kunnen voldoen aan Dacia’s filosofie van kostenbesparing deelt de Jogger zijn technische platform met de recente Sandero (en de berline Logan, die niet langer wordt verkocht in ons land). Het gaat om het moderne CMF-B-platform van de Alliantie, dat ook dienstdoet voor de huidige Renault Clio.

Voor de Dacia Jogger werd die basis wel aanzienlijk uitgerekt. Deze 4,55 meter lange break rust namelijk op een wielbasis van 2,90 meter en is maar liefst 45 centimeter langer dan de Sandero. Die groei zit hem geheel in het middelste en achterste deel van de wagen: de wielbasis nam met 29 centimeter toe, de rest van de bijkomende centimeters schuilt in de achteroverhang.

Om kosten te besparen neemt de Dacia Jogger namelijk de hele voorpartij van Sandero Stepway over, tot aan de B-stijlen (inclusief de voordeuren dus). Dat is meteen ook de verklaring voor de knik van 4 centimeter in de daklijn ter hoogte van de B-stijl. Dacia wilde namelijk hogere achterdeuren om een vlotte toegang te verzekeren.

Dacia Jogger

Interieur en kofferruimte

Dacia biedt zijn Jogger aan met vijf of zeven zitplaatsen. Om occasionele onvoorziene omstandigheden het hoofd te bieden – of gewoon om een hogere herverkoopwaarde te verzekeren – doe je er goed aan voor de zeven plaatsen (een optie van 750 euro) te gaan. Het model met vijf plaatsen beschikt namelijk niet over bevestigingspunten of veiligheidsgordels voor de extra stoelen en kan dus ook niet op een later moment worden omgebouwd tot een zevenzitter.

Andersom kan de zevenzitter gemakkelijk van zijn twee extra stoelen worden ontdaan wanneer die niet nodig zijn. Ze wegen maar 10 kilogram per stuk, laten zich eenvoudig verwijderen en opbergen en beschikken zelfs over een eigen hoes om ze schoon te bewaren in de garage.

Een bijkomende reden om voor de twee extra plaatsen te opteren is dat het niet zomaar om ‘noodzitjes’ gaat. Dankzij de royale hoofdruimte en het gemak waarmee je je voeten onder de tweede stoelenrij kwijt kunt, zijn ze perfect geschikt voor twee volwassenen. De tweede stoelenrij biedt ruim plaats aan drie passagiers. Het enige puntje van kritiek is dat de veiligheidsgordel voor de middelste plaats op de achterbank vertrekt vanaf een bevestigingspunt in het plafond… helemaal achteraan in de wagen. 

Hoewel het koffervolume in de configuratie met zeven plaatsen nog kleiner is dan dat van een stadswagentje (160 liter), beschikt de Dacia Jogger wel standaard over moduleerbare dakrails die bij de grote zomeruittocht een dakkoffer tot 80 kilogram kunnen dragen. Wanneer de derde stoelenrij wordt neergeklapt, stijgt het bagagevolume al naar 506 liter en wanneer je de extra stoelen volledig verwijdert, beschik je zelfs over 645 liter. In de strikte vijfzitterversies biedt de Jogger 774 liter kofferruimte. Dat meer dan genereuze volume is bovendien vlot toegankelijk dankzij de grote achterklep en de lage tildrempel.

Anderzijds moet je het wel zonder vlakke koffervloer stellen. En bij gebrek aan een scheidingsnet kunnen kleine voorwerpen ook onder de achterbank rollen wanneer de bestuurder remt. De tweede stoelenrij kan niet worden verwijderd, maar als je ze volledig neerklapt, krijg je een bagagevolume van 1.807 liter volgens de VDA-norm (1.819 liter voor de vijfzitter). De maximale laadlengte bedraagt 2 meter in de configuratie met twee plaatsen.

Dacia Jogger

Specificaties en prestaties

Op motorvlak beperkt Dacia zijn aanbod tot de moderne driecilindermotor van 999 cc van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, zij het wel in twee uitvoeringen. De instapversie ECO-G 100 kan zowel op benzine als op lpg rijden. Deze Jogger met dubbele aandrijfmogelijkheid krijgt dan een gastank van 40 liter op de plaats van het reservewiel, als aanvulling op de benzinetank van 50 liter. Bij gebrek aan een Dacia Jogger met dieselmotor biedt deze variant het voordeel dat hij de gebruikskosten beperkt dankzij de lage pompprijs voor lpg, die moeiteloos het iets hogere verbruik compenseert. Deze driecilinder-turbomotor levert 91 pk/160 Nm wanneer hij op benzine draait en 101 pk en 170 Nm wanneer je hem gas voert.

Voor nagenoeg dezelfde prijs (+ 250 euro) biedt Dacia ook de nieuwe TCe 110-benzinemotor als alternatief. De driecilinder-turbomotor wordt in dat geval voorzien van een directe injectie en ontwikkelt zo 110 pk en 200 Nm. Beide krachtbronnen, ECO-G en TCe, worden in de Dacia Jogger exclusief aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld. Een (zelfladende) hybride Jogger met automaat, die het originele aandrijfgeheel van de Renault Clio en Captur E-Tech Hybrid zal overnemen, wordt in de loop van 2023 toegevoegd aan het gamma.

Dacia Jogger

Rijgedrag

Onderweg getuigt de Dacia Jogger van een temperament dat perfect aansluit bij zijn roeping van gezinswagen, met een vrij goed compromis tussen comfort en dynamisme. De lange wielbasis verzekert bovendien een geruststellende stabiliteit. Wie graag rijdt, zal zich mogelijk wel ergeren aan het bijzonder artificiële gevoel van de stuurbekrachtiging en de lange schakelwegen van de versnellingsbak, die ook nogal wat lawaaierig werkt.

Maar globaal gesproken werpt de Dacia Jogger zich op als een erg aangename reisgezel, met een voor dit prijsniveau verzorgde geluiddemping, al nemen de stroomlijngeluiden geleidelijk toe naarmate je snelwegsnelheden bereikt.

Wij konden beide motorversies aan de tand voelen, waarbij de ECO-G 100 ons eerlijk gezegd meer wist te overtuigen dan de TCe 110. Toegegeven, zijn prestaties in de Jogger met zeven zitplaatsen zijn wat minder dynamisch wanneer je hem de sporen geeft (0 tot 100 in 13,0 seconden, tegenover 11,2 seconden voor de TCe). Maar hij is wel minder luidruchtig onder belasting en zachter dan die TCe.

Dankzij het beperkte gewicht van de Dacia Jogger (ongeveer 1.300 kilogram naargelang van de versie) zijn de prestaties in beide gevallen ‘behoorlijk’ te noemen… zolang de wagen bijna leeg is. Met zeven inzittenden en een dakkoffer moet je bij de hernemingen echter flink wat geduld aan de dag leggen. Qua verbruik wist de TCe ons aangenaam te verrassen met een gemiddelde van 5,7 l/100 km op de boordcomputer. De ECO-G 100 verbrandde van zijn kant iets minder dan 8 liter lpg per 100 kilometer.

Dacia Jogger

Belgische prijs Dacia Jogger

Aan het stuur geniet je een aangename rijhouding, zeker vanaf het tweede uitrustingsniveau (Comfort), wanneer de stuurkolom in de hoogte én diepte verstelbaar wordt. Hoewel harde kunststoffen logischerwijze overheersen, ziet het dashboard uit de Sandero er vrij goed uit. Vanaf het tweede niveau is het zelfs afgewerkt met een elegante strook van stof. De ergonomie van het dashboard heeft ook de verdienste kinderlijk eenvoudig te zijn...

Op multimediavlak biedt het Media Control-systeem van de basisuitvoering (Essential) de mogelijkheid om je smartphone als infotainmentconsole te gebruiken via een gratis app. De Media Display, die vanaf het tweede niveau wordt aangeboden, omvat een aanraakscherm van 8 duim. Voor een redelijk supplement van 370 euro beschikt dat ook over een geïntegreerd navigatiesysteem en een draadloze verbinding met Apple CarPlay en Android Auto.

Naargelang van het gekozen uitrustingsniveau heeft de Dacia Jogger ook recht op enkele voorzieningen die elke dag hun nut bewijzen: verwarmbare voorstoelen, een automatische airconditioning, een parkeercamera, parkeersensoren voor- en achteraan, een handsfree toegangs- en startkaart, een elektronische parkeerrem, enzovoort. Je maakt er misschien weinig indruk mee in de technologische wedloop, maar het is wel een goed uitgekiend en gericht aanbod voor gezinnen.

Op het gebied van veiligheid kan de Dacia Jogger schermen met zes airbags en een automatisch noodremsysteem dat werkt bij snelheden tussen 7 en 170 km/u. Een dodehoekcontrole is verkrijgbaar in de packs City (350 euro) en City Plus (400 euro). Dat volstaat geenszins voor een topscore in de EuroNCAP-arena (de Sandero Stepway moest in 2021 genoegen nemen met twee sterren), maar het CMF-B-platform van de Alliantie biedt niettemin een adequaat niveau van actieve en passieve veiligheid.

Dacia Jogger

>>> Overzicht Belgische prijzen Dacia Jogger

Dacia Jogger – verdict AutoGids

Zelfs als je de vrij kale Dacia Jogger Essential en zijn knalprijs van 14.790 euro buiten beschouwing laat, vormen de Jogger Comfort (vanaf 16.590 euro) en Jogger Extreme (vanaf 17.590 euro) nog altijd een onklopbaar aanbod. En zelfs de duurste Jogger uit de catalogus (Extreme TCe 110 met zeven plaatsen) kost minder dan 19.000 euro (18.840 euro).

Een vergelijkbaar model voor de prijs van een Dacia Jogger vind je simpelweg niet op de markt van de nieuwe auto’s. Met die prijs in het achterhoofd valt met de enkele toegevingen waarmee je rekening moet houden, zeker te leven. Een charmante stijl, een weloverwogen uitrusting en motoren met beperkte gebruikskosten maken het plaatje compleet.

Bekijk ook onze video van de Dacia Jogger

  • Veel auto voor weinig geld
  • Echte zevenzitter
  • Budgetaanpak vraagt ook toegevingen
  • Beperkt motoraanbod

In dit artikel : Dacia, Dacia Jogger

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker