Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Dacia Sandero ECO-G 100 LPG - koning rijbereik

Geschreven door Yeelen Möller op

Naast de benzinemotoren is er ook een ECO-G-versie van de nieuwe Dacia Sandero, die naast een slokje E5 of E10 ook LPG lust en daarmee een lagere CO2-uitsoot haalt. We doen de test.

Prijs
NB

Concept

Dacia staat nog steeds voor auto's met een "onklopbare" prijs/kwaliteitsverhouding, maar bij de nieuwe Sandero (en de voor onze markt niet bestemde Logan) betekent dat niet meer een oude Renault-basis met beproefde techniek en technologie. De nieuwe Dacia Sandero staat gewoon op het nieuwste CMF-B-platform van de Renault Clio (maar dan in de 'low specifications'-versie) en krijgt ook de nieuwste driecilinders mee, zonder of met turbo, al is er geen diesel meer te krijgen.

Dat betekent echter niet dat je vast zit aan benzine als brandstof. Dit is namelijk de Dacia Sandero ECO-G 100, een cryptische naam die zoveel betekent als: de Sandero op LPG met 100 pk. Op de plek van het reservewiel zit een ronde LPG-tank van 50 liter (waarvan 40 liter bruikbaar), waardoor de benzinetank van 50 liter volledig intact kan blijven. Met als gevolg een rijbereik van meer dan 1.300 kilometer met twee volle tanks!

Een knappe prestatie, zeker gezien de prijs nog altijd scherp is. De Dacia Sandero ECO-G is er pas vanaf het hoogste uitrustingsniveau Comfort (en ook op de Stepway), maar kost dan nog steeds amper 13.290 euro. Daarvoor krijg je een manuele airco, mistlampen vooraan, het 'Comfort Pack' met centrale armsteun, in hoogte regelbare bestuurderszetel en een in diepte instelbare stuurkolom. Optioneel is er dan nog het multimediasysteem en het City Pack met parkeerhulp vooraan en achteruitrijcamera.

Weggedrag

Naast het feit dat de Dacia Sandero ECO-G 100 de 'groenste' is van alle Sandero's, met een CO2-uitstoot van 108 g/km volgens de WLTP (als je op LPG rijdt), is het ook nog eens de krachtigste van allemaal met een turbogeladen 1.0 driecilinder van 100 pk. Met een topsnelheid van ongeveer 180 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 11,6 seconden is het best een vlotte rakker.

De driecilinder toont zich gewillig, al heeft hij wel te kampen met een turbogat onder de 2.000 toeren. Schakelen gaat steeds met een manuele zesbak, die niet uitblinkt in zijn gevoel, maar zich wel vlot en trefzeker laat bedienen. Het gebrek aan (standaard meegeleverde) rijhulpsystemen levert Dacia een slechte score op van de EuroNCAP, maar wij genoten wel van de afwezigheid van de soms irritante waarschuwingen en overbodige ingrepen, die sowieso minder nodig zijn op een compacte en overzichtelijke hatchback.

Switchen tussen LPG en benzine in de Dacia Sandero ECO-G gaat erg gemakkelijk via een druk op de knop linksonder het stuurwiel, met de bevestiging van een groen lampje en een ander icoontje op het bestuurdersdisplay wanneer de motor overgeschakeld is. Je hoort het verschil ook, op LPG lijkt de motor iets minder soepel stationair te draaien, maar eenmaal op snelheid is er geen verschil qua reactie op het gaspedaal. Ons testverbruik op LPG bleef steken op ongeveer 7,5 l/100 km, iets boven het normverbruik.

Naast de LPG-knop (en de sticker achterop) is er geen verschil qua looks of interieur tussen de Dacia Sandero ECO-G en de benzineversies. De bedieningselementen hebben een logische en simpele structuur, terwijl ons testmodel ook het multimediasysteem met Android Auto (en Apple CarPlay) had, wat het leven nog iets makkelijker maakte. Een domper op de feestvreugde was wel het zitmeubilair: de zetels bieden onvoldoende steun voor de benen en grotere chauffeurs zitten ook in een niet zo comfortabele houding. 

Verdict

De Dacia Sandero ECO-G 100 op LPG bewijst dat een alternatieve brandstof niet per se voor een nichepubliek moet zijn: voor amper 500 euro bovenop de benzineversie krijg je 40 liter aan extra rijbereik, goed voor meer dan 500 km aan amper €0,043/km. Tel daarbij op dat het rijgedrag erg geslaagd is geworden, en je hebt een zeer interessante aanbieding. Toch als je genoegen neemt met het zwakkere zitcomfort en de weinige actieve veiligheidssystemen.

  • Gigantisch rijbereik
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Best presterende Sandero met laagste CO2
  • Matig zitcomfort
  • Afwezigheid actieve veiligheidssystemen
  • Wat sombere interieuraankleding

Verwante testen

In dit artikel : Dacia, Dacia Sandero

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker