Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Moto Morini X-Cape (2022) - interessant alternatief?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

Er was een tijd dat Moto Morini zich ver weg hield van alles wat ‘budgetvriendelijk’ en ‘toegankelijk’ was, maar sinds het merk in Chinese handen is zijn de kaarten opnieuw geschud. AutoGids doet de test met de X-Cape.

Overzicht :

Concept

De vloeistofgekoelde paralleltwin die in de Moto Morini X-Cape hangt, is een oude bekende. De 649 cc deed immers dienst in de vroegere Kawasaki ER-6 en Versys-modellen. Het is een blok dat zijn deugdelijkheid al jaren bewezen heeft, maar niet meteen overloopt van sensaties. Maar op het vlak van betrouwbaarheid zou je weinig tot geen klagen mogen hebben. De motorpruttel klinkt dan wel bekend, qua styling is de X-Cape zowat de tegenpool van vrijwel iedere Versys-achtige. En dat bedoelen we als een compliment.

De standaard zadelhoogte van 845 mm kan beginnende en/of kleinere rijders afschrikken, voor hen is er een met 25 mm verlaagd exemplaar. Overigens is het zadel van de X-Cape een prima plek om de kneepjes van het motorvak onder de knie te krijgen, want motorisch blijft het allemaal vrij braaf. Vlot rijden is met de Motor Morini X-Cape geen probleem, maar wie op de weg op zoek is naar een adrenalineshot of offroad elke bocht al driftend wil nemen, zal al snel moeten vaststellen dat de zestig paarden van de paralleltwin toch iets te pover uitvallen.

Moto Morini X-Cape

Rijgedrag

Waar zowel de beginners als de ervaren motorrijders een beetje aan zullen moeten wennen, is het stuurgedrag: voor een off-roadwaardige hoogpoter met lange verwegen en een iets groter voorwiel gaat de X-Cape immers verrassend scherp op zoek naar de apex. De Moto Morini koppelt kwiek insturen aan veel stabiliteit op hellingshoek, alsof je het vingervlugge overgooien van een Versys koppelt aan de stugge stabiliteit van een V-Strom 650. En die combinatie vergt dus enige aanpassing. De beoordeling van de remmen is nog voor discussie vatbaar: we testen namelijk een prototype waarvan de achterrem nogal giftig acteerde, terwijl de voorste remklauwen juist wat meer bijtkracht mochten hebben. De preproductiemachine was nog niet voorzien van ABS, de productiemodellen krijgen dat uiteraard wel.

Dat een motor in deze prijsklasse voorzien is van een geconnecteerd TFT-scherm van 7 inch is een verkoopargument van formaat. Omdat je vrij diep ‘in’ de motor zit geniet van je van veel bescherming, zonder dat er bij het standaard in hoogte verstelbare voorruit sprake is van turbulenties. Het getinte en verhoogde, maar optionele windscherm kon ons minder bekoren omdat de extra bescherming gepaard ging met vervelende vibraties. De vering draagt in zijn vrij soepele fabrieksinstelling bij tot het comfort van de Moto Morini X-Cape zonder daarbij het directe stuurgedrag te compromitteren. De soepele vering is uiteraard ook op het onverhard aangenaam, al zal zoals gezegd offroad de wat brave krachtbron de pretbeperkende factor zijn.

Moto Morini X-Cape

Verdict

De Moto Morini X-Cape is sowieso een leuke nieuwkomer in het middensegment. Het rijcomfort en stuurkarakter zijn overtuigend, maar de krachtbron had voor ervaren motorrijders wat sensationeler gemogen. De basisversie (met gietwielen) kost 7.799 euro, de versie met spaakwielen is 400 euro duurder. Vergelijk je die prijzen met wat je bijvoorbeeld voor een Kawasaki Versys of een V-Strom 650 betaalt, dan zijn die twee gevestigde waarden toch al snel 700 euro (Versys) of zelfs 1.100 euro (V-Strom) duurder.

Als je het allemaal boekhoudkundig-rationeel bekijkt zou je je ook nog kunnen afvragen wat de restwaarde van de Moto Morini X-Cape kan zijn, maar dan ga je compleet voorbij aan het rijplezier dat de motor je kan bieden. En daar draait het toch om.

Moto Morini X-Cape

Bron: je kan de uitgebreide test van de Moto Morini X-Cape nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

Tests

Onze tests