Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Stellantis gaat samenwerken met Foxconn voor Chinese markt

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-05-2021

Stellantis staat op het punt een overeenkomst met het moederbedrijf van Foxconn te bevestigen in een poging zichzelf opnieuw op de Chinese markt te lanceren. Maar wie zal er aan het langste eind trekken in dit partnerschap?

Vóór de fusie met PSA om Stellantis te creëren, onderhandelde FCA - Fiat Chrysler Automobiles - met Hon Hai Precision Industry, het moederbedrijf van Foxconn dat de iPhone voor Apple assembleert, om een partnerschap op te richten voor de productie van elektrische en geconnecteerde voertuigen. Deze overeenkomst betreft nu heel Stellantis in de vereniging met Hon Pai met het oog op de Chinese markt. Zal dit genoeg zijn voor Stellantis om terug te keren op de Chinese markt of zal dit de deuren openen naar Europa en de VS voor het Chinese bedrijf?

Chinees toezicht

Hon Pai Precision Industry, dat reeds een overeenkomst heeft met Fisker en Byton, zal toezien op het ontwerp, de onderdelen en het beheer van de toeleveringsketen van de joint venture die voor deze gelegenheid wordt opgericht. De deal zou in twee fasen worden uitgevoerd. In de eerste fase zouden de partners een intelligente, connected cockpit en digitale diensten aan boord van het voertuig ontwikkelen. In de tweede fase zouden de partners elektrische voertuigen ontwerpen - hoofdzakelijk voor China - op basis van het technische en softwareplatform van Hon Pai. Elektrische modellen die kunnen profiteren van de solidstatebatterij die de Chinese groep tegen 2024 op de markt wil brengen.

Wat zijn de implicaties in Europa?

Zoals je zal hebben begrepen, is deze overeenkomst vooral gericht op de Chinese markt waar Stellantis zijn marktaandeel absoluut moet vergroten om de groei van de groep te verzekeren. Maar buiten deze cruciale markt zou het partnerschap tussen de Frans-Duits-Italiaans-Amerikaanse groep en het Chinese bedrijf kunnen leiden tot een nieuw 100% elektrisch aanbod in Europa en de Verenigde Staten.

We weten dat Stellantis nog niet over een echt platform beschikt dat uitsluitend voor elektrische voertuigen is bestemd en momenteel 100% elektrische modellen aanbiedt op basis van architecturen waarin ook verbrandingsmotoren of plug-in hybrides kunnen worden ingebouwd. Het zou dan ook geen slechte zaak zijn om een modulaire basis toe te voegen voor voertuigen die geoptimaliseerd zijn voor elektrische mobiliteit en het zou het bedrijf bevrijden van de ex-PSA-monocultuur op het vlak van elektrificatie, die relatief beperkt is op het vlak van afzetmogelijkheden op onder meer de Amerikaanse en Aziatische markten.

Bron: Bloomberg, Automotive News Europe

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten