Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Dodge RAM 1500 2019 : American Size

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De Ram 1500 blijft een exotische verschijning op onze wegen. De nieuwste generatie van deze enorme pick-up werd nog wat groter, maar weet zijn inzittenden nog altijd te pamperen als geen één.

Het concept

Ongetwijfeld bent u ook al eens een Ram 1500 tegengekomen op onze wegen – je kunt er ook moeilijk naast kijken met zijn buitensporige afmetingen. Deze enorme pick-ups komen op ons continent binnen via zogenoemde parallelinvoerders. Daarvan zijn er heel wat in Europa, maar slechts drie onder hen genieten de erkenning en de steun van de groep Fiat Chrysler Automobiles (FCA), het moederhuis van Dodge en Ram: AEC Europe, AGT en sinds oktober 2017 ook KWA (Klintberg & Way Automotive). KWA maakt deel uit van de Zweedse groep Hedin, die in ons land onder meer al een paar Mercedes-concessies in handen heeft.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier nog altijd om een invoer onder licentie, aangezien KWA een onafhankelijk bedrijf is. De erkenning door FCA betekent wel dat dit bedrijf voldoet aan de kwaliteitsstandaarden en diverse andere vereisten van de FCA-groep, onder meer op het vlak van homologatie, herstelling en reserveonderdelen. Maar KWA biedt ook diensten aan, zoals een degelijke garantie (2 jaar of 100.000 kilometer) of de diverse financieringsproducten van de FCA-groep.

Wat er verandert

Met een Ram haal je een stukje Amerika in huis. Deze vijfde generatie van het model, die in zijn moederland al enkele maanden op de markt is, is nog groter dan zijn voorganger. De pick-up met dubbele cabine strekt zijn koetswerk uit over een lengte van 5,81 meter (QuadCab) tot 5,92 meter (CrewCab, met ruimere plaatsen op de achterbank). Hoewel hij nog sterk op zijn voorganger lijkt, herken je modeljaar 2019 van de Ram 1500 aan zijn hertekende front met fijnere ledkoplampen.

Het model staat nog altijd op een ladderchassis, maar dat is vandaag voor een groter deel (liefst 98 procent) opgebouwd uit staal met een hoge trekvastheid, zodat hij tegelijk stijver en lichter wordt. In vergelijking met zijn voorganger slankt de pick-up namelijk met 100 kilo af (waarvan 45 kilo enkel van het chassis komt), maar desondanks zet hij nog altijd 2,4 ton op de weegschaal. Om een licht bedrijfsvoertuig te mogen blijven mag de Ram 1500 bij ons niet meer dan 3,5 ton slepen (tegenover tot 5,8 ton in Amerika), net zoals de meeste ‘kleine’ Europese en Japanse pick-ups op onze markt dus. En hij kan ook niet veel meer in zijn laadbak meenemen dan die rivalen: maar zo’n 1.100 kilo maximum.

De Ram staat op een vooras met onafhankelijk opgehangen wielen en op een starre achteras, die wel met schroefveren is opgehangen. Die zijn minder stug dan de bladveren waarvan de meeste pick-ups op de markt gebruikmaken. Het toppunt van verfijning is dat de Ram zelfs met luchtveren kan worden besteld. Hij kan bovendien met heel wat rijhulpsystemen worden uitgerust, zoals een actieve snelheidsregelaar, een automatische noodrem of een automatische parkeerassistent.

Hoe hij rijdt

In de Verenigde Staten blijft de nieuwe Ram bestaan met zijn V6- en V8-benzines, maar ook in een Diesel-versie, met een 3.0-V6 van VM Motori die ook in de Jeep Grand Cherokee te vinden is. Die motor wordt bij ons echter niet ingevoerd en wij kunnen enkel kiezen voor de 5.7-V8 Hemi met 395 pk, die standaard wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF. Een mooie combinatie met een prettige sound: de V8 brabbelt rustig bij lage toerentallen en gromt krachtiger naarmate je het rechterpedaal dieper induwt.

De cententellers zullen daarin echter eerder het rinkelende geluid horen van kleingeld dat bij elke acceleratie in de brandstofpomp verdwijnt... En ze hebben gelijk, want het verbruik flirt gemakkelijk met de 20 l/100 km. Dat vier van de acht cilinders worden afgesneden onder lage belasting, doet niet veel af aan die algemene dorst. Ram biedt ook een e-Torque-versie aan, met een elektrisch netwerk van 48 volt en een alternator-starter. Die microhybridisering zet de vertragingsenergie om in elektriciteit om de V8 wat te ontlasten bij zijn taak.

In afwachting daarvan zullen we dus nog even met een ei onder het gaspedaal moeten rijden. Dat komt goed uit, want deze mastodont laat zich toch het beste smaken bij een rustige rijstijl. Het ophangingscomfort van de luchtveren is verbluffend. Op ons korte testparcours, dat weliswaar over perfect asfalt liep, werden we niet het minste schokje van de nochtans starre achteras gewaar. Ook in bochten gaat de auto minder deinen dan je zou verwachten. Oké, de Ram duikt bij het remmen, gaat rollen in bochten en steigert bij het optrekken, maar nooit in buitensporige mate. Enkel de remmen gooien te vroeg de handdoek in de ring: na een paar pittig genomen bochten staat onze Ram met dampende hoeven te hijgen.

Na deze sportieve oefening mocht onze kolos even een modderbadje nemen en zijn kunnen tonen op een offroadparcours. Zijn formaat maakt dit soort oefening niet eenvoudig tussen de bomen en rotsblokken – het beeld van de spreekwoordelijke olifant in de porseleinwinkel is nooit ver weg. Maar de Ram trekt zich toch aardig uit de slag. Hij kan rekenen op een goede trekkracht dankzij een vierwielaandrijving met gestuurde koppeling (van BorgWarner) die volgens verschillende programma’s kan werken: achterwielaandrijving, 4x4 Auto, 4x4 Lock (met een vaste en evenredige koppelverdeling over voor- en achteras) en 4x4 Lock met korte versnellingen, met daarbovenop zelfs een mogelijkheid om het differentieel op de achterbrug te vergrendelen. De luchtveren met variabele hoogte in vijf niveaus kunnen de bodemvrijheid opkrikken tot 27,3 centimeter, terwijl de buik van de auto beschermd is door een dikke stalen plaat.

Budget

Gelukkig maar, want dit luxueuze gevaarte kost een flinke duit: de prijs bij KWA schommelt tussen de 63.755 en de 82.217 euro inclusief btw. Maar de zware en dure pick-up is wel gehomologeerd als licht bedrijfsvoertuig en geniet bij ons dus een fiscaal voorkeurstarief: geen BIV, een erg bescheiden jaarlijkse verkeersbelasting berekend op basis van het maximumgewicht, geen ecomalus in Wallonië en een interessante fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven…

Ons verdict

Met zijn voetgangeronvriendelijke motorkap, indrukwekkende afmetingen en waanzinnig hoge verbruik is de Ram bij ons uiteraard zeer politiek incorrect en zal hij ‘de groenen’ rood doen aanlopen van woede. Ook eigenaars van een Duitse luxe-SUV zal hij niet snel voor zich kunnen winnen. Maar deze pick-up kan meer dan ooit die mensen aanspreken die een American Dream koesteren. Temeer omdat dit exotische gevaarte ook verrast met zijn luxe en ophangingscomfort. Kortom, of je er nu van houdt of hem haat, deze kolos zal niemand onverschillig laten…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars