Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S8 : De perfecte spreidstand

Als de A8 het vlaggenschip is van Audi, dan moet deze S8 wel het nec plus ultra van het gamma zijn. De ingrediënten: een 4 liter grote V8, een speciale actieve ophanging en heel wat comfortsnufjes.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Volgens Audi is de S8 ‘de perfecte combinatie tussen een luxelimousine en een volwaardige sportieveling’. Die belofte hebben we al wel vaker gehoord bij krachtige uitvoeringen van topklasseberlines, en meestal komt het erop neer dat het resultaat niet zo comfortabel is als de basisversie, maar ook totaal ongeschikt is voor sportief rijplezier. Maar Audi heeft een troef achter de hand: een volledig actieve elektromechanische ophanging. 

Het systeem werkt als volgt: elk wiel heeft zijn eigen elektromechanische actuator, die met een kracht tot 16.000 newton per seconde het wiel omhoog of omlaag kan duwen. Zet
je de S8 in Comfort+, dan scant een camera aan de voorkant de weg op oneffenheden of drempels, waarna hij de informatie doorgeeft aan de schokdempers om precies de omgekeerde beweging te maken en zo de drempel bijna onmerkbaar te nemen. Tegelijk wordt de luxeberline tot 5 centimeter hoger op zijn pootjes gezet om het comfort te verhogen. 

Dat klinkt niet alleen goed, het werkt ook echt. Het gemak waarmee de S8 drempels en putten verslindt, doet denken aan de klassieke Citroëns met hydropneumatische ophanging. Het systeem is echter niet feilloos: als de oneffenheid niet is opgemerkt, dan is de S8 ‘maar’ zo comfortabel als een A8 met passieve ophanging. In de bochten helt de Audi trouwens een beetje mee, om de laterale G-krachten op de passagiers te verminderen. Dat merk je wel, maar we zijn niet zeker dat het ook volstaat om wagenziekte te voorkomen.

  • Slimme ophanging
  • Krachtige V8
  • Subtiele looks
  • Nog steeds groot en zwaar
  • Hoge prijs
  • Aanraakschermen minder intuïtief

In dit artikel : Audi, Audi A8

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm