Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes EQA 250 - prototypetest

Geschreven door Hans Dierckx op

Enkele dagen voor de officiële onthulling kon AutoGids de nieuwe, 100% elektrische Mercedes EQA 250 reeds testrijden. Wat leveren die eerste kilometers aan het stuur van het nog gedeeltelijk gecamoufleerde model op?

Concept

De naam zaait wat verwarring, je zou denken dat de Mercedes EQA de EV-variant van de A-Klasse is. Ver zit dat er niet naast, want op enkele stilistische verschillen na is het koetswerk dat van de GLA. De aandrijflijn is wel helemaal verschillend. Tussen de voorwielen van de EQA zit een ZF-elektromotor van 140 kW en in de vloerplaat steekt een accu van 66,5 kWh. De aandrijving zit op de voorwielen, maar een vierwielaangedreven 4Matic-variant is op komst. Ook te verwachten: een versie met een rijbereik voorbij de 500 kilometer.

De boordplank van de Mercedes EQA is dezelfde als die van de GLA, enkel de versiering en de boodschappen op de brede kleurenschermen zijn anders. De inbouw van de batterij vreet wel aan de binnenruimte. De koffer is kleiner en achteraan werd de vloer verhoogd, waardoor je minder voetruimte hebt. In afwachting van het nieuwe, specifiek vor EV's ontwikkelde MMA-platform bouwt Mercedes op de modulaire MFA-architectuur die ook verbrandingsmotoren huisvest.

Rijgedrag

In grote lijnen doen ze met de Mercedes EQA hetzelfde als alle andere autobouwers, waarbij het rijbereik het product is van het aantal kilowattuur en het gewicht en formaat van de auto. In de EQC zagen we evenwel dat de Duitsers de elektronica treffend inzetten om die autonomie tot het uiterste te rekken. De rijcamera en de gps helpen een handje om de bestuurder zo efficiënt mogelijk te laten rijden. Rijd je bijvoorbeeld bergaf, dan dwingt de auto je met zachte hand om zoveel mogelijk de zwaartekracht te benutten en energie te recupereren, en de juiste snelheid aan te houden om de daaropvolgende klim met zo min mogelijk verlies aan te vatten. Niets wat een ietwat behendig ecorijder niet kan, natuurlijk, maar niet iedereen heeft die principes onder de knie.

De Mercedes EQA 250 rijdt met de finesse die we kennen van een EV. De motor levert zijn trekkracht van 375 newtonmeter in stilte af en voert de toch 2 ton wegende SUV die 2 ton in net geen 9 seconden naar 100 km/u. Wel merkten we dat het koppel de voortrein soms overmant, zeker op winterbanden en nat asfalt. Ondanks het gewicht bleek het wel goed te zitten met het veercomfort. Het feit dat de batterij als altijd laag en centraal zit ingebouwd, helpt het weggedrag natuurlijk ook vooruit. Mercedes heeft de moeite genomen alle mechanische componenten extra te isoleren, wat nodig is bij gebrek aan motorronk om rol- en rijgeluiden te camoufleren. Alles bij elkaar is het een aangenaam geheel, helemaal wat je van dit soort auto mag verwachten.

Verdict

Mercedes heeft gekozen voor een relatief grote batterij, toch zeker voor deze categorie. Dat dient het rijbereik, dat met bijna 400 kilometer (in de praktijk) ruimschoots voldoende is. Maar het maakt de auto ook zwaar, vreet aan de binnenruimte en duwt de prijs omhoog. Met ongeveer 50.000 euro is dit dan ook vooral het soort elektrische auto dat in bedrijfsvloten zal floreren.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars