Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Parijs 2018 / DS3 Crossback: DS zorgt voor verrassing

Verwachte lancering : 01-01-2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-09-2018

Met de tweede loot van zijn “eigen” gamma (er staan 6 modellen op stapel) zet het merk DS duidelijk zijn stempel. DS 3 Crossback, een kleine SUV/cross-over, verrast met enkele onuitgegeven elementen voor het B-segment.

De roeping van DS is nu ook duidelijk. Het derde merk van PSA wil zich in het premium segment wurmen zonder rechtstreeks in de aanval te gaan tegen de grote (vooral Duitse) tenoren maar door zijn eigen vertaling te bieden van een segment waar het iets meer mag zijn, samengevat onder “sculptureel” wat het design betreft en “Franse luxe” wat de uitvoering aangaat. 

In tegenstelling tot zijn (populaire) voorganger DS3 is de nieuweling geen sportieve 3-deurs meer, maar een eerder praktische 5-deurs op hoge poten maar wel met een heel eigen look. Opvallend daarbij zijn de typische DS-neus (met op de duurdere modellen opvallende matrix-ledverlichting), een gewelfde flank waarin de “haaievin” ter hoogte van de B-stijl van de voorganger werd overgenomen en een heel eigen cachet geeft, en een breed ogende achterzijde nog geaccentueerd door de visueel doorlopende lichtsignatuur. Met zijn hoge wielkasten en grote wielen oogt hij ook vrij stoer en wordt zijn compactheid (ongeveer 4,1 m lang, 1,8 m breed) benadrukt.

Heel opvallend zijn de ingewerkte deurkrukken die half naar buiten springen als je met de sleutel de auto nadert en die terug automatisch inklappen wanneer je meer dan 3 km/h rijdt of wanneer je de beperkte perimeter rond de auto verlaat, zeker een primeur in dit segment. 

CMP-platform, ook elektrisch 

DS 3 Crossback staat op het CMP-platform dat over de hele PSA-groep zal worden uitgerold. Het is dus nieuw, modulair, mondiaal en multi-energievriendelijk om het in wat jargon te zeggen. Daarmee komen we aan de grootste verrassing van deze opvallende “kleine”: tegelijkertijd met de klassieke Puretech en BlueHDI verbrandingsmotoren wordt ook een volledig elektrische versie gelanceerd, onder de vlag E-Tense, de naam die alle geheel of gedeeltelijk geëlektrificeerde modellen van DS zullen voeren. Later zal er ook een hybride versie komen (geen plug-in).

De E-Tense versie is voorzien van een 100 kW sterke asynchroon elektromotor met permanente magneet die 260 Nm koppel levert en zijn energie krijgt van een 50 kWh groot batterijpakket (± 350 kg zwaar) dat in de vloer is ingewerkt en niks afknabbelt van interieur- of kofferruimte. Het aandrijfgeheel zorgt voor een optrektijd tot 100 km/h in 8,7 seconden en een reikwijdte volgens de nieuwe WLTP-norm van “meer dan 300 km”. Blijkbaar is de auto op dat vlak nog niet gehomologeerd, maar volgens de oude NEDC-norm zou het 450 km geweest zijn.

De DS3 Crossback E-Tense is standaard ook voorzien van een warmtepomp die de klimaathuishouding voor de batterij verzorgt en ook bijspringt voor het interieur om zo uiteraard energie te sparen en reikwijdte te scoren. Via een door DS beschikbaar gestelde krachtige wallbox zal je in 5 uur de batterij kunnen opladen thuis, aan een snellader kan je 80% “tanken” in 30 minuten. 

Geconnecteerd 

Vanzelfsprekend is de auto goed voorzien van connectiviteit (onder andere via de app MyDS), maar ook hier biedt hij een paar nieuwigheden voor het segment. Zo kan de eigenaar van een E-Tense desgewenst een tijdje een DS 3 Crossback met verbrandingsmotor huren als hij van zin is snel langere afstanden af te leggen.

DS Smart Access zorgt ervoor dat je de auto kan starten via de app MyDS maar ook dat je de auto kan vrijgeven aan (maximaal 5) vrienden of familie zonder dat je in de buurt moet zijn. Dat vrijgeven kan in stappen: enkel de kofferruimte, het hele interieur en ook starten en rijden.

Qua rijhulpsystemen biedt de auto autonoom rijden niveau 2, met onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookbewaking en geassisteerd remmen bij plotse obstakels (dat alles onder de noemer DS Drive Assist). DS Park Pilot zorgt er dan weer voor dat parkeren een fluitje van een cent wordt, vanwege geheel automatisch. 

Futuristisch boudoir 

De binnenaankleding van DS 3 Crossback volgt de tendensen aangesneden door grote broer DS 7 Crossback die je misschien nog het best als een futuristische variant van een Parijs boudoir kan omschrijven (niet negatief bedoeld). Je zal kunnen kiezen tussen verschillende “inspiraties” voor het interieur, in stof of leer, van eerder functioneel over sportief tot luxueus, maar altijd met die driehoekige “diamant”-accenten die typisch zijn voor het merk en die voor een heel eigen look van het dashboard (met grote TFT-schermen, volledig digitaal) hebben gezorgd.

Top of the line is de uitvoering "La Première" met donkerrood leder die speciaal voor de introductie is ontworpen en die in april van volgend jaar zal uitdoven. Voor de E-Tense zijn er hier geen (elektrisch) blauwe accenten maar wel witte, gecombineerd met mat chroom en specifieke tinten.

De DS 3 Crossback zal vanaf april volgend jaar in de DS showrooms te zien zijn, maar hij zal ook een van de grote aantrekkingspolen van de PSA-groep zijn op het komende autosalon in januari, samen met de Citroën C5 Aircross en Peugeot 508. Een exacte prijs is nog niet bekend, maar je kan er volgens ons op rekenen dat hij bijvoorbeeld de prijsstelling van een Audi Q2 op de voet zal volgen, zo tussen de 23.000 als instap en de 45.000 euro voor een topmodel.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten