Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

divers / Formule E komt met futuristische én snellere Gen3

Geschreven door Alain Devos op 29-04-2022

Net voor de voor zaterdag 30 april geplande Formule E-race is in Monaco al de Gen3-auto voorgesteld, de krachtigere en snellere elektrische bolide die vanaf volgend seizoen wordt ingezet.

Een echte auto kregen we nog niet te zien, wel een reeks schetsen van wat op het eerste gezicht een best wel heel spectaculaire racewagen moet worden. Hij is geïnspireerd door jachtvliegtuigen en ziet er bijzonder futuristisch uit, in die mate zelfs dat hij de huidige Formule 1-auto’s bijna oldtimers doet lijken.

De ook wat lichtere Gen3 (840 kilo tegenover 900 kilo voor de Gen2) heeft een heel strak en geometrisch design, haast zonder rondingen en ook zonder de overvloed aan spoilers die de wagens van Verstappen en co nog altijd (ont)sieren. Dat design zou zijn inspiratie halen bij straaljagers, wat je ziet in zijn wigvorm. Maar het is vooral de aanzienlijke toename van het vermogen die de Formule E een pak interessanter moet maken.

Tot 322 km/u

Er wordt al een topsnelheid van 322 km/u beloofd, te danken aan de veel krachtigere motor: eentje achteraan van 350 kW (476 pk) en ook een tweede vooraan van 250 kW die wordt ingezet als extra generator. Het zal de capaciteit om de bewegingsenergie bij het vertragen te recupereren meer dan verdubbelen, van 250 naar 600 kW. De Formule E-organisatoren en de FIA beloven een energie-efficiëntie van 95%. Ter vergelijking, bij een klassieke verbrandingsmotor bedraagt die zo’n 40%.

Het zal er ook voor zorgen dat er tijdens de races tot 40% van de tijd zal kunnen worden gereden met die gerecupereerde energie, ook een verdubbeling in vergelijking met de huidige auto’s. De bedenkers en ontwerpers van de nieuwe auto, die andermaal door alle teams zal worden ingezet, zijn ook trots dat het de eerste eenzitter is die het zonder hydraulische remmen achteraan kan stellen. Ze voegen er ook nog aan toe dat er voor de keuze van de materialen, de banden en natuurlijk ook de batterij een nog veel grote aandacht aan de duurzaamheid en dus de milieu-aspecten werd geschonken.

Met Maserati erbij

Audi en BMW hebben de discipline eind vorig seizoen verlaten, na afloop van het huidige kampioenschap zal ook Mercedes dat doen. Maar er blijven voor het seizoen 2023 wel nog zeven constructeurs over, waaronder DS, Jaguar, Nissan en Porsche. Als “grote” naam en dus nieuwkomer mag Maserati aan het lijstje worden toegevoegd, dat verenigt zijn krachten met het al heel ervaren Venturi Racing.

Zaterdagmiddag om 15u00 wordt in Monaco dus de zesde wedstrijd van het seizoen 2022 gereden. Tweevoudig kampioen Jean-Eric Vergne van DS Techeetah, die dit jaar wel nog geen race won, staat aan de leiding. Je kan de race op Eurosport volgen, AutoGids is er daar in Monaco zelf bij.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten