Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Wat zit er achter PSA’s overnameplannen voor Opel?

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-02-2017

De aankondiging van een eventuele overname van Opel door PSA (Peugeot Citroën DS) deed de aandelenkoersen van zowel General Motors als PSA stijgen. Het scenario stelt de markten gerust, want het zou beide groepen ten goede komen.

PSA lijkt naar Opel te lonken. Dat nieuws deed heel wat stof opwaaien. De Franse groep en de Europese tak van General Motors hebben in 2012 een grote alliantie opgestart voor industriële samenwerking en het gezamenlijk inkopen van onderdelen. Als gevolg daarvan worden niet alleen motoren gedeeld, maar er kwamen nog drie andere concrete projecten uit voort: de Opel Zafira wordt gebouwd bij PSA in Frankrijk, de toekomstige Citroën C3 Picasso zal bij Opel worden gebouwd in Spanje en er loopt een gemeenschappelijk project rond een kleine bestelwagen. Maar op 5 jaar tijd zijn de krachtsverhoudingen verschoven.

Blij PSA…

In 2013 deed Opel afstand van 7 procent van zijn aandeel in PSA om de Franse groep uit de penarie te helpen. Vandaag is de trend echter omgekeerd. Het gaat beter met PSA, veel beter, sinds Carlos Tavares in 2014 de teugels overnam. Zo noteerde de groep in 2015 een winst van 1,2 miljard euro. Opel van zijn kant was bijna verkocht tijdens de financiële crisis van 2009 omdat het ervoor had gezorgd dat General Motors de boeken moest neerleggen. Uiteindelijk is het merk toch onder de Amerikaanse vleugels gebleven, vooral dankzij Duitse overheidssteun. Toch is Opel/Vauxhall vandaag een zwakke schakel binnen GM, dat overal steeds gezonder wordt… behalve in Europa.

Verlies van de bliksem

Ook de Brexit, met de koersdaling van het pond, weegt zwaar op de balans van Opel en groef een schuldenput van 242 miljoen euro in 2016 (tegenover 800 miljoen in 2015). De uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie roept ook vraagtekens op rond de douanetaksen op de modellen die Vauxhall op het eiland bouwt. Al laat de nieuwe productstrategie – met de Astra, de Insignia (die in maart wordt voorgesteld) en de toekomstige SUV’s Crossland X en Grandland X – van het merk met het bliksemlogo wel verhopen dat Opel in 2018 voor het eerst weer winst zal maken, nadat het sinds 2000 in totaal al 15 miljard verloor.

Een kwestie van formaat

Als het scenario van een verkoop van Opel aan PSA doorgaat, dan zou General Motors geld recupereren en zich tegelijk ontdoen van zijn Europese molensteen, die er maar niet in slaagt om groene cijfers te schrijven. Tegelijk zou het merk met het bliksemlogo de Franse groep een nieuw internationaal bereik geven. Als de overname van Opel/Vauxhall door zou gaan, dan zou PSA namelijk Renault inhalen en de tweede grootste Europese autogroep worden, achter Volkswagen, met een marktaandeel van 16 procent. Een situatie die Carlos Tavares, de voormalige Nummer 2 van Renault-Nissan, erg goed kent. Hij is zich dus bewust van het economische gewicht van een dergelijke positie, maar ook van de bijhorende moeilijkheden. Zo zal de groep wereldwijd bijna 30 fabrieken moeten beheren (17 van PSA en 10 van Opel) en de vakbonden, en dan vooral de Duitse, moeten overtuigen van de voordelen van deze structuur.

China en elders

Opel is actief in Europa, maar ook in Rusland, diverse Afrikaanse en Aziatische landen en Chili. Maar het treedt op de achtergrond ten voordele van Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk en van Holden in Australië. In andere landen, vooral dan in Noord-Amerika en China, is het helemaal afwezig. Al zouden Europeanen in die landen bepaalde Opel-modellen kunnen herkennen, maar dan met een Buick- of Chevrolet-logo. General Motors heeft trouwens een joint venture met het Chinese SAIC om ter plaatse Buicks te assembleren voor de lokale markt. PSA heeft dan weer een jarenlange industriële en commerciële ervaring in China. Vandaag is het daar verbonden met een van zijn drie hoofdaandeelhouders, naast de familie Peugeot en de Franse regering: de Chinese groep Dongfeng Motors. Door zich te versterken, zou PSA een nieuwe strategie kunnen voorzien in China, maar ook in Zuid-Amerika, waar zijn merken erg bekend zijn.

Beurssprong

De beurzen reageerden enthousiast op het nieuws over een eventuele overname van Opel door Peugeot. De aandelen van PSA en van GM veerden op, met 5 procent voor PSA op de beurs van Parijs bij het publiceren van het persbericht. En het aandeel van General Motors groeide in New York met 4 procent. Voorlopig hebben de groepen niet meer gedaan dan herhaald dat ze al sinds 2012 samenwerken en dat ze regelmatig met elkaar praten omtrent samenwerkingen en toenadering tussen hen beide. De overname van Opel door PSA is een van de pistes die worden besproken. We zullen er in elk geval meer over weten binnen een paar dagen, want het lijkt dat er een aankondiging komt op het salon van Genève (9-19 maart).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten