Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Parijs 2018 / Autosalon van Parijs 2018: de 5 beste sportwagens

Geschreven door David Leclercq op 04-10-2018

Het salon van Parijs heeft net zijn deuren geopend. Er staan een paar rasechte sportwagens, met in de eerste plaats de verrassende Porsche 911 Speedster.

Porsche 911 Speedster

De constructeur wil het model nog in het eerste semester van 2019 op de markt brengen. Er worden slechts 1.948 exemplaren van gebouwd, naar het jaar waarin de 356 “Number 1” werd geregistreerd. Deze 911 Speedster krijgt een koetswerk met dubbele bult en is afgeleid van de Carrera 4 Cabriolet, terwijl het chassis is geleend bij de 911 GT3. De meer dan 500 pk sterke Flat-6 kan aan 9.000 o/m draaien en is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. De productieversie is er als optie met een exclusief “Heritage Design”-pakket waarmee de auto naar wens kan worden gepersonaliseerd met allerlei knipogen naar het verleden van het merk.

Aston Martin Superleggera

De Vanquish S is opgeleefd en hij wordt aan de top van het Aston Martin-gamma vervangen door de DBS Superleggera. Dat model combineert dus twee legendarische namen: DBS en Superleggera. Die laatste naam verwijst naar de Italiaanse koetswerkbouwer Touring, historisch partner van Aston Martin, al is dat bedrijf niet betrokken geweest bij de ontwikkeling van dit model. De DBS Superleggera weegt 1.639 kilo, een massa die hij moet verplaatsen met een 5.2-V12 biturbo van 725 pk en 900 Nm, gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat die zo dicht mogelijk bij de achterwielen is geplaatst. De eindoverbrenging van die bak is 2.9:1 in plaats van 2.7:1 in de DB11. Op de DBS hebben de ingenieurs uit Gaydon nog een dubbele diffuser toegevoegd waarvoor inspiratie is gehaald bij de Formule 1. Bij zijn topsnelheid van 340 km/u ontwikkelt hij zo een neerwaartse druk van 180 kilo. De achterwielaandrijver sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en in 6,4 seconden van 0 naar 160 km/u (100 mph). De basisprijs zou in de buurt van de 300.000 euro komen.

Ferrari Monza SP1 & SP2

De Special Projects-afdeling van Ferrari heeft een nieuwe sportwagen ontwikkeld. De Monza SP1 baseert zich op de 812 Superfast, waarvan hij naast het chassis ook de V12-krachtbron zou overnemen. Maar het koetswerk refereert naar de klassieke modellen van weleer. Naast de Monza SP1 toonde Maranello ook de SP2, die een cockpit voor twee personen en een voorruitje krijgt. Intussen heeft Ferrari de Monza ook officieel voorgesteld. De SP1 houdt het inderdaad bij een zitplaats voor de bestuurder, de SP2 heeft ook plaats voor een passagier. Beide wagens zijn 4,66 meter lang en wegen 1,5 ton. Het design van deze barchetta's is geïnspireerd door dat van de Monza uit de jaren 50. Onder de motorkap schuilt de atmosferische 6,5 liter-V12 uit de 812 Superfast, hier 810 pk en 719 Nm sterk. De sprint van 0 naar 200 km/u vraagt amper 7,9 seconden en de topsnelheid ligt ruim boven de 300 km/u.

Mercedes A35 4Matic

Dit lezen we op de technische fiche van de nieuwe Mercedes-AMG A35: 2.0-turbo, 306 pk, vierwielaandrijving 4Matic, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en aangepast chassis. Het model komt nog eind dit jaar op de markt. Hij komt een bommetje gooien onder het rijk van de Audi S3 en BMW M140i, maar ook van de VW Golf R. De 4Matic-vierwielaandrijving bevoordeelt duidelijk de vooras, en zelfs vrij fors, aangezien de achteras nooit meer dan 50 procent van het koppel te verwerken krijgt. De wieltreinen zijn herzien, met vooraan McPherson-veerpoten en achteraan een meerarmige as. De remmen zijn vergroot en de auto heeft zelfs circuitambities, aangezien Mercedes een telemetriesysteem onder de naam Track Pace AMG aanbiedt. Daar zitten twee circuits in opgeslagen: Spa-Francorchamps en de Nürburgring.

Audi SQ2

Eerder bracht Audi sportieve versies van zowel de Q3 als de Q5 en Q7. Maar logisch dat ook de Q2 een atletische variant krijgt. Die debuteert volgende week op het autosalon van Parijs als SQ2-badge en is herkenbaar aan de stoere koetswerkkit met zwarte accenten. Onder de motorkap schuilt een 2.0 TFSI, een geblazen vierpitter die een piekvermogen van 300 pk combineert met een maximumkoppel van 400 Nm. Voor de aandrijving grijpt Audi naar de gekende combinatie tussen de gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling en de onvermijdelijke Quattro-vierwielaandrijving. De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in 4,8 seconden, de elektronisch gelimiteerde topsnelheid bedraagt 250 km/u.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten