Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Ferrari Studio CR25 uit 1974

Geschreven door Kevin Kersemans op 10-11-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1974 stammende Ferrari Studio CR25 op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Op het salon van Turijn van oktober 1974 stelde Pininfarina De Studio CR 25 voor, een conceptcar op basis van de Ferrari 365 GT4. Het was de eerste conceptcar van de koetswerkdesigner die getest was in de windtunnel die Pininfarina even voordien in gebruik had genomen.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Het resultaat was er ook naar, want de vierzitter kon uitpakken met een voor die tijd bijzonder lage Cx-waarde van 0,256 (vandaar zijn naam). Dat was onder andere te danken aan de (rubberen) voorbumper die zodanig ontworpen was dat hij tegelijk dienstdeden als luchtgeleider, maar natuurlijk ook aan de sterk duikende neus.

Moderne snufjes

Ook de ooit zo populaire opklapkoplampen deden hun duit in het zakje om de lucht zo efficiënt over het koetswerk te laten vloeien. Daarnaast was de auto echter ook voorzien van een snufje dat constructeurs nu herontdekt hebben om vooral het verbruik en het rijbereik van hun elektrische modellen te optimaliseren: aanraakgevoelige verborgen deurgrepen. Ook de bijzondere vorm van de achterpartij stond volledig in dienst van de aerodynamica, terwijl achter de zijruiten luchtremmen waren geïntegreerd.

Het interieur van de Studio CR25 was aangekleed met blauw alcantara, maar was ook voorzien van heuse digitale instrumenten en aanraakgevoelige bedieningen. In 1974! Sommige designdetails van de Studio CR25 zouden later terugkeren op productie-Ferrari's, in de eerste plaats de Mondial wat de snuit en de bumpers betreft. Rijden kon de Studio CR25 niet, want naar verluidt had Pininfarina niet de moeite genomen om hem te voorzien van een V12 of twaalfcilinder-boxer...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten