Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback – 'De Auto Gids' nr. 152 (1985)

Geschreven door Kevin Kersemans op 15-07-2022

De fusie met AutoWereld betekent ook voor AutoGids een nieuwe start. Een goede gelegenheid om in een bui van nostalgie eens wat oude nummers van 'De Auto Gids' op te duikelen en te kijken wat we toen zoal te vertellen hadden. Deze keer: nummer 152, van 25 juli 1985.

Op de cover van 'De Auto Gids' 152 (van 25 juli 1985) prijkten de Renault 9 Turbo en de Peugeot 305 GTX, twee 'sportieve' versies van brave gezinswagens die het tegen elkaar opnamen. Ook de Alpina C2 en de Mercedes 190E 2.3-16 zetten we zij aan zij. Verder drie Gedetailleerde Wegtests: van de Citroën BX GT, de Renault 5 GT Turbo en de Volkswagen Polo 1.3 CL. (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten). Veel Frans en Duits gerief in dit nummer dus.

 LEES OOK – AutoGids lanceert AutoGids Classics, in de winkel vanaf 18 mei 2022

Gedetailleerde tests

Drie modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 152 aan een gedetailleerde test onderworpen: de Citroën BX GT, de Renault 5 GT Turbo en ten slotte de Volkswagen Polo 1.3 CL. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie. Omdat de Renault 5 dit jaar zijn 50e verjaardag viert, beginnen we met de test van de R5 GT Turbo. Daarna de Citroën BX, die dit jaar dan weer 40 kaarsjes mag uitblazen.

Renault 5 GT Turbo

"De R5 Alpine heeft afgedaan. Hij is de plank af. De R5 GT luidt een nieuwe autogeneratie in. Renault heeft het deze keer aangedurfd om zelf helemaal in te staan voor de ontwikkeling van een kleine sportieve auto. Misschien was dat wel onder kommerciële druk aangezien de supervijf nogal wat moeite had om zijn deel van de markt te veroveren.."

BESLUIT RENAULT 5 GT TURBO

"Renault heeft het moeilijk gehad om de nieuwe R5 te laten doorbreken. De Regie moest dan ook een voertuig uitbrengen dat een nieuwe stijl zou aankondigen die brak met het verleden. Die zweepslag kon enkel worden gegeven door een jonge, briljante en sportieve auto die zich goed leende tot een normaal gebruik. Men zocht een topmodel voor
het gamma. Het sukses van de 205 GTi in het bijzonder was te evident opdat de Regie er zich niet zou laten door leiden. De Regie is vroeger in staat gebleken het even goed te doen met de Gordinimodellen. Renault lanceert derhalve de R5 GT Turbo die hij aankondigt met een (echt bevonden) top van 200 km/u en in 8,1 sek. naar 100 km/u snelt. De kilometer uit stilstand legt deze auto af in 29,5 sek. Deze cijfers spreken voor zich. De R5 GT Turbo is ook een geduchte auto voor gebruik op de weg. Hij zuigt zich vast aan het (droge ) wegdek en vertoont een opmerkelijk rijgedrag als de baan gladder ligt. Zijn enige handicap op dat vlak zou kunnen zijn dat hij snel rijdt in een sfeer van veiligheid, zodat men als bestuurder
wel eens zijn aandacht zou laten verslappen. De hoge snelheid kan dan wel stuurproblemen opleveren. De R5 GT Turbo verdient echter niet het wat banale koetswerk en hij mist de charme van een 205 GTi, de VW Golf GTI of van talrijke konkurrenten. Het is jammer dat de ontwerpers de slag niet te pakken hadden. Deze R5 Turbo lijkt sterk op een beperkte serie van de oude R5. Nochtans is hij uiterst efficiënt en is zijn prijs erg demokratisch in zijn kategorie.."

KWALITEITEN

  • Briljante en redelijk zuinige motor
  • Aangename en goed gespreide bak
  • Sportieve en nauwkeurige stuurinrichting
  • Efficiënte wegligging
  • Perfekte remmen
  • Sportief komfort

GEBREKEN

  • «Boy racer» lijn
  • «Bitsig» weggedrag
  • Te hoge rijhouding
  • Achterbank in één stuk
  • Onpraktische achterruitwisser/-sproeier
  • Verbeterbare stroomlijn

Citroën BX GT

"Citroën BX GT, Peugeot 305 GTX. Ze leveren dezelfde strijd. Het is eigenlijk logisch bij deze twee konstrukteurs dezelfde evolutie te kunnen opmerken zowel naar mechaniek als naar stijl, al blijven ze elk een typische persoonlijkheid behouden."

BESLUIT CITROËN BX GT

"Als men zich beperkt tot de prestaties van de nieuwe Citroën BX GT dan kan er geen twijfel overbestaan. Het GT-label verdient hij. De auto rijdt snel, accelereert goed en biedt een uitstekend kompromis tussen soepelheid en prestaties. Men hoeft hem daarom niet als gek in de toeren te sturen. Hij draait veel efficiënter tegen een matig tempo. Bovendien laat hij zijn afkeer horen van hoge toerentallen boven 5000 o/m. De transmissie, de ophanging (met dikkere antirolstangen), de remmen en tal van andere mechanische onderdelen, bevestigen dat de BX een echte GT is. Op het vlak van de afwerking en de uitrusting blijkt Citroën wel een paar bezuinigingen hebben willen doorvoeren door de BX GT niet veel anders aan te kleden dan een gewone BX. Het interieur is behaaglijker gemaakt en vooral het instrumentenbord onderging een ingrijpende verandering die indruist tegen de traditioneel futurustische Citroënstijl. De auto mist wel een tikkeltje scherpte opdat hij als GT al zijn charmes zou kunnen ten toon spreiden tot op het peil van zijn prestaties. Waarom geen sportzetels vooraan, geen sportstuur of sportpook en geen andere uitrusting dan die van het instrumentenbord dat bovendien voor een GT te onvolledig is?"

KWALITEITEN

  • Soepele en krachtige motor
  • Gezonde wegligging
  • Goed gespreide versnellingsbak
  • Aangepaste vering
  • Uithoudende remmen
  • Eindelijk leesbare instrumenten

GEBREKEN

  • Koetswerk mankeert charme
  • Middelmatige geluiddemping
  • Verbeterbare koppeling
  • Geleidelijkheid rempedaal
  • Voorzetels kunnen beter
  • Uitrustingslacunes

Volkswagen Polo 1300

"De VW Polo heeft een ongewone lijn. Ter gelegenheid van de laatste schoonheidsoperatie, moeten de ontwerpers van dit Duitse merk gedacht hebben dat het meest praktische koetswerk dat van de break is. Daarin kunnen we hen geen ongelijk geven. Ze blijken wel te hebben vergeten dat er een verschil bestaat tussen de zuiver utilitaire kriteria en de smaak van de klanten."

BESLUIT VW POLO 1.3

"De VW Polo Coach 1.3 is te onbekend en ook miskend. De auto verdient beter vanwege Jan publiek. De vorm heeft hij beslist niet mee omdat die te utilitair is. Bovendien
is de aanwezigheid van een nauw daarbij aanleunende Golf in het gamma, een ernstige konkurrentie voor zijn sukses. Afgezien van de wat onevenwichtige ophanging op oneffen wegen, gedraagt de Polo zich gezond en is het interieur ruim en betrekkelijk komfortabel ondermeer door de goede geluidsisolatie. De auto kan best de strijd aan met zijn konkurrenten omdat hij een snedige motor weet te koppelen aan een goed gespreide versnellingsbak. Hij haalt een top van 160 km/u en ondanks zijn soepel en nerveuse
aard, verbruikt hij weinig. De stijl doet natuurlijk te veel aan een break denken maar de auto is sportiever dan hij er uit ziet. Bovendien is zijn prijs geen bijkomende troef waardoor hij bij het grote publiek zou kunnen opvallen."

KWALITEITEN

  • Komfortabele, praktische en geruisloze wagen
  • Krachtige en zuinige motor
  • Goed gespreide bak
  • Aangepaste stuurinrichtint
  • Vertrouwenwekkende remmen
  • Gezond weggedrag

GEBREKEN

  • Aanvechtbare lijn
  • 4-versnellingsbak
  • Koud starten
  • Slecht gekontroleerde vooras
  • Twijfelachtige stroomlijn achteraan
  • «Opgeofferde» achterste plaatsen

Tweekampen

In 'De Auto Gids' nr. 152 brachten we ook twee vergelijkende testen, één van de Peugeot 305 GTX en de Renault 9 Turbo, en een tweede van de Alpina C2 en de Mercedes 190E 2.3 16. Hieronder lees je de kop en het besluit van die artikels.

Peugeot 305 GTX vs. Renault 9 Turbo

"Al enige tijd geleden was het duidelijk dat Renault in zijn magazijn neusde op zoek naar geschikte onderdelen voor de bouw van een R9 Turbo. Die auto is er nu in een poging om het R9-gamma nieuw leven in te blazen en ten dele het verdwijnen van de R18 Turbo te kompenseren. In dit marktsegment moest de auto het opnemen tegen een hele schare konkurrenten. We lichtten er de Peugeot 305 GTX uit in een poging om beide modellen tegen elkaar op te wegen."

BESLUIT PEUGEOT 305 GTX vs. RENAULT 9 TURBO

"Beide wagens zijn snel, veilig en komfortabel voor 4 tot 5 inzittenden en ze kunnen als een redelijke koop beschouwd worden. Zowel kwa uitzicht als temperament is de R9 de meest opvallende terwijl de 305 rustiger en komfortabeler rijdt. Aan u de keuze."

KWALITEITEN PEUGEOT 305 GTX

  • Wegligging
  • Komfort/geluidsisolatie
  • Goed gespreide bak
  • Soepele motor
  • Spreiding versnellingsbak

GEBREKEN PEUGEOT 305 GTX

  • Beperkte prestaties
  • Verbeterbaar schakelen
  • Kale boordplank

KWALITEITEN RENAULT 9 TURBO

  • Prestaties
  • Wegligging
  • Komfort
  • Geslaagde verbouwing

GEBREKEN RENAULT 9 TURBO

  • Verbeterbare remmen
  • Tijdelijk reservewiel
  • Luidruchtige motor bij hoge snelheid

 

Alpina C2 vs. Mercedes 190E 2.3-16

"Alpina tegenover Mercedes. David tegenover Goliath. Een ontmoeting tussen een piepkleine, artisanale konstrukteur die produceert voor een minderheid van aanhangers van de sportieve automobiel, en een grote, met een massaproduktie waarover zowel de taxichauffeur als de F1-piloot zijn idee heeft. Beiden kruisen de degen op een zeer specifiek marktsegment, dat van de ultra-sportieve berlines. De C2 en de 190 E 2.3-16 maken deel uit van de auto-aristokratie en brengen elk meerdere aspekten naar voor waaraan men het meesterwerk herkent."

BESLUIT ALPINA C2 vs. MERCEDES 190E 2.3-16

"Kan men dan twijfelen tussen een Alpina C2 en een Mercedes 190 E 2.3-16? Heel zeker, ook al bieden ze niet helemaal dezelfde prestaties. De een trekt sneller op, de ander
haalt een hogere top. De een biedt echt rijplezier, de ander een komfortniveau dat maar weinig sportieve wagens kunnen aanbieden. Beiden zijn echter uitzonderlijke
wagens, zowel door hun technologisch koncept als door het geheel van hun wegkwaliteiten.
"

 

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 23 (1980)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 57 (1981)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 115 (1984)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 118 (1984)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 139 (1985)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 141 (1985)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten