Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari GTC4Lusso T : GT met turbokracht

Vorig jaar al evolueerde de FF tot GTC4Lusso. De V12-variant van dat model krijgt nu het gezelschap van een V8-biturbo, de GTC4Lusso T, die qua prestaties helemaal niet hoeft onder te doen.

232.178 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Terwijl de meeste constructeurs de mode van de shooting brakes alweer hebben afgezworen, houdt Ferrari eraan vast. De GTC4Lusso, de vorige zomer voorgestelde evolutie van de FF, combineert nog altijd een lang en slank silhouet met een interieur dat groot genoeg is voor vier personen. Om helemaal mee te zijn met de jongste trends doet ook Modena tegenwoordig echter aan downsizing, en zo wordt van de GTC4Lusso nu ook een versie met V8-biturbo afgeleid. Het gaat om de motor die we al terugvinden in de California T en de 488 GTB en die in 2016 de prijs van International Engine of the Year won. De ingenieurs van Ferrari hebben wel van de gelegenheid gebruikgemaakt om de afstelling verder te verfijnen. 

Na de uitvoeringen met 560 pk in de California T en 670 pk in de 488 GTB volgt nu een versie met 610 pk in deze GTC4Lusso T. De motorenbouwers werkten aan de zuigers en drijfstangen, de uitlaat, de luchtinlaat, de twee intercoolers en natuurlijk de motorsturing, allemaal met de bedoeling om de responstijd zo laag mogelijk te houden en een specifiek geluid te produceren. Het maximumkoppel van 760 Nm (tegenover 697 Nm voor de GTC4Lusso met V12) is beschikbaar tussen 3.000 en 5.250 o/m, terwijl de wijzer van de toerenteller zelfs kan flirten met 7.800 o/m. 

Ook opmerkelijk is het originele Variable Boost Management, dat de overdracht van het koppel aanpast aan de geselecteerde versnelling. Van de derde tot de zevende versnelling zorgt deze software voor een krachtiger acceleratie. Qua prestaties doorstaat de V8-biturbo alvast de vergelijking met de 690 pk sterke V12, met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden, tegenover 3,6 seconden voor de V12. De verhouding gewicht-vermogen is in beide versies dan ook identiek: 2,9 kg/pk. De V12 neemt daarentegen wel het voortouw wat de topsnelheid betreft: 335 tegenover 320 km/h.

  • Pittige motor
  • Perfecte combinatie motor-versnellingsbak
  • Uitstekend filterende ophanging
  • Kunstmatige besturing bij lage snelheid
  • Onhandig grote afmetingen
  • Geen echte verbruikswinst

In dit artikel : Ferrari, Ferrari GTC4

Geschreven door op