Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Trump: FCA bereidt zich voor op alle scenario’s

Geschreven door David Leclercq op 03-07-2018

Blijkbaar is Fiat Chrysler Automobiles voorbereid op om het even welke bokkensprong van Donald Trump, wiens beslissingen de hele Amerikaanse economie in gevaar brengen.

Welke beslissing Amerikaans president Donald Trump ook neemt, FCA is erop voorbereid. Dat leren we uit een interview dat Automotive News Europe afnam bij Bob Lee, die verantwoordelijk is voor aandrijflijnen bij FCA. Elke dag kan namelijk een nieuwe beslissing brengen van de Amerikaanse president, zoals we al konden vaststellen met zijn verhoogde importtaksen (tot 25 procent) of het terugschroeven van ALENA, het vrijhandelsakkoord tussen Mexico, de Verenigde Staten en Canada.

Aan alles gedacht

Volgens Bob Lee, die verantwoordelijk is voor motoren en geëlektrificeerde aandrijflijnen bij FCA, is niets overgeslagen en is aan alles gedacht, vooral door Sergio Marchionne, de CEO van de groep. De hogere invoerbelasting zou de Italiaans-Amerikaanse groep op één jaar tijd meer dan een miljard dollar kunnen kosten. Zowat 9 procent van de auto’s die FCA in de VS verkoopt, wordt daar namelijk ingevoerd. De Jeep Renegade, die uit Italië, komt, zou erg zwaar worden getroffen. “Het gaat om grootschalige noodplannen, een planning die rekening houdt met de bevoorrading, de logistiek en de planning van de positionering van modellen. En dat is geen klein bier, want ondertussen is Trump al en tijdje allerlei verklaringen aan het afleggen”.

Renegade

Als de maatregelen van Trump worden ingevoerd, dan zal FCA de afzet van zijn Renegade moeten beperken om te vermijden dat ze het model met verlies moeten verkopen. Het verplaatsen van de productie is geen optie voor de groep, want zoiets duurt lang en kost geld, waardoor het model veel minder concurrentieel zou worden op andere markten. En dan is er nog de mogelijkheid dat Trump alweer wordt afgeserveerd tegen dat zo’n fabriek klaar is… Een laatste detail: FCA, dat net uit het dal aan het opkrabbelen is, wil niet opnieuw ten prooi vallen aan dit soort zorgen, zeker nu Marchionne in 2019 op pensioen wil gaan op een positieve noot.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten