Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / FCA HERITAGE HUB: De juwelen van Mirafiori

In de oude Officina 81 van de Mirafiori-fabriek werd onlangs de FCA Heritage Hub geopend. Een echte schatkamer waar 250 collectiewagens zijn ondergebracht van voornamelijk Abarth, Fiat en Lancia.

De Officina 81 in Turijn is een immense automobieltempel van maar liefst 15.000 vierkante meter. Bij de renovatie van deze oude werkplaats, waar ooit transmissieonderdelen werden vervaardigd, werden de kleuren van destijds (groen en mosterdkleur) bewaard, maar ook het industriële karakter, met een cementvloer en talloze metalen pijlers. Maar onze aandacht gaat toch vooral uit naar wat er zich ín deze schatkamer bevindt.

Temeer omdat sommige auto’s die er staan, nog nooit aan het publiek werden getoond, zoals de Quadrifoglio-variant van de Alfa Romeo 4C, een geheim prototype dat jammer genoeg nooit tot een productieversie heeft geleid. Aan de buitenste delen van de FCA Heritage Hub staan lange rijen auto’s waarbij liefhebbers van zowel old- als youngtimers hun geluk niet op zullen kunnen, terwijl in het centrale deel van de Officina 81 acht thematische zones werden uitgewerkt.

Acht keer acht

Deze acht secties draaien elk rond acht auto’s van verschillende merken en verschillende periodes. De oudste die op dit moment wordt tentoongesteld, dateert van 1908, de jongste van 2008, maar weet dat de getoonde collectie regelmatig zal worden bijgewerkt. Onder het thema Archistars vinden we modellen waarvan de architectuur bijzonder belangrijk is geweest, zoals de Lancia Lambda, de allereerste auto ter wereld met een zelfdragend koetswerk, of de Fiat 500 ‘Topolino’. Het thema Concepts en ‘fuoriserie’ (gepersonaliseerde auto’s) bevat prototypes als de Fiat 130 Familiare, maar ook unieke modellen zoals de Lancia Flaminia Coupé Loraymo. De sectie Eco and Sustainable herinnert eraan dat autoconstructeurs al lang aan minder vervuilende auto’s werken, bijvoorbeeld met de elektrische Fiat X1/23 uit 1974 of de Ecobasic uit 1999 met zijn koetswerk van gerecycled en recycleerbaar plastic.

Het thema Epic Journeys toont dat de Italiaanse merken die hier aan bod komen, vaak hun kwaliteiten aan het andere eind van de wereld hebben willen tonen, zoals de Fiat Campagnola AR 51, die in 1952 in elf dagen Afrika doorkruiste van Kaapstad tot Algiers. Natuurlijk mogen we ook The Rally Era niet vergeten, waar we een Lancia Delta HF Integrale uit 1989 vinden (zie kader), een Fiat 124 Abarth Rally en de geduchte Lancia Stratos HF. Ook aan Records and Races wordt aandacht besteed, met de oude Fiat S61 en Lancia 12HP Alpha Sport uit 1908, of de Abarth 1000 Monoposto uit 1965 waarmee Carlo Abarth himself een record heeft neergezet.

En dat Fiat en Lancia al sinds het begin van de twintigste eeuw aan de veiligheid van hun auto’s werken, bewijst het thema Small and Safe, met onder andere de compacte Lancia Augusta, de eerste auto waarbij ook het dak deel uitmaakte van de zelfdragende structuur, of de Fiats ESV 1500 en ESV 2000, die allebei specifiek ontwikkeld waren om de veiligheid en botsweerstand bij een aanrijding te analyseren. Onder de noemer Style Marks ten slotte kun je de mooiste auto’s uit verschillende periodes bewonderen, zoals de Lancia Aurelia B24 Spider – die trouwens gepresenteerd werd op het salon van Brussel van 1954 – of de in 1994 gelanceerde Fiat Barchetta.

Meer dan een museum

De FCA Heritage Hub wil meer bieden dan gewoon een terugblik en wil ook een ontmoetingsplek zijn waar liefhebbers hun passie kunnen delen. John Elkann, de grote baas van de groep Fiat Chrysler Automobiles, verwoordde het als volgt tijdens de inhuldiging: “We willen de Mirafiori-site opwaarderen met een plek die openstaat voor al onze klanten. De FCA Heritage Hub moet zelfs inspiratie kunnen geven aan de huidige ingenieurs.”

Zo vind je in het voormalige atelier naast de autocollectie en de verschillende klassieke motoren die tentoongesteld zijn, ook ontmoetings- en werkplekken te midden van deze juweeltjes uit de automobielgeschiedenis. Opgehangen aan het plafond is er trouwens ook een tentoonstelling over de geschiedenis van Mirafiori, terwijl ook alle diensten en activiteiten van FCA Heritage hier zijn ondergebracht. De Heritage Hub is toegankelijk voor bezoekers, maar vooraf reserveren is een must.

Lancia Delta Integrale: het gouden rallytijdperk

Enkele jaren na de Lancia Delta S4, waarvan recent een Stradale-wegversie werd verkocht voor meer dan een miljoen euro, regeerde de Delta HF Integrale jarenlang over de rallyscène. Van 1987 tot 1992 sprokkelde deze auto met achter het stuur de legendarische Carlos Sainz, Juha Kankunnen of Didier Auriol 35 overwinningen bijeen en won hij liefst zes wereldkampioenschappen. In de sectie The Rally Era van de Heritage Hub kreeg daarom een bijzonder exemplaar een plek tussen de Fiat 131 Abarth en de Lancia’s Fulvia HF, Stratos, 037, Delta S4 en ECV2. Het betreft een Delta Integrale in de zeldzame rode Martini-livrei die werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro en die enkel werd gebruikt op het eind van het seizoen ’89. Dit erg mooie exemplaar is een van de drie die dat jaar gebouwd werden, en won de Rally van San Remo met achter het stuur Miki Biaison.

Een nieuwe oldtimer

In februari van vorig jaar lanceerde FCA Heritage zijn Reloaded by Creators-service. Die biedt een beperkt aantal speciaal geselecteerde en door de afdeling zorgvuldig gerestaureerde klassieke auto’s te koop aan, voorzien van een echtheidscertificaat. De dienst is echter nu geïntegreerd in deze nieuwe Hub, waar twee modellen tentoongesteld staan. Na een bezoek aan de Heritage Hub zou je zo in de verleiding kunnen komen naar huis te gaan met een van de twee cabrio’s die op dit moment in de spotlights staan. De eerste is een sublieme Alfa Romeo 8C Spider uit 2010, die het bedrijf nooit verlaten heeft. Wie liever een oudje heeft, kan zich laten verleiden door de tweede: een Pininfarina Spider Europa uit ’82, gecertificeerd door de experten van FCA Heritage, na een minutieuze restauratie waarbij zowel de carrosserie als de mechaniek en het interieur onder handen werden genomen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten