Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Abarth 695 Esseesse Collectors Edition - historisch verantwoord

Geschreven door Iwan Kneuts op

Abarth blijft er maar nieuwe varianten en speciale reeksen op basis van de Fiat 500 uitpompen. De nieuwste telg is deze 695 Esseesse, een naam die bij kenners allicht een belletje doet rinkelen.

Concept

We schrijven 1964 wanneer Carlo Abarth zijn 595 omtovert tot 695, een naam die verwijst naar de tot 689 cc vergrote longinhoud van de achterin gelegen tweecilinder. Vrijwel meteen volgt van die Abarth ook een nog sportievere SS-versie, met zijn 38 pk en zijn topsnelheid van meer dan 140 km/u een echt bommetje op wielen in die tijd. Van de 1.000 geproduceerde exemplaren zouden er anno 2021 nog maar 150 overleven, wat van een echte Abarth 695 SS een gezocht collector’s item maakt. Al zijn er daarnaast natuurlijk nog een heel pak Fiatjes 500 in omloop die eigenlijk evenwaardig zijn, want voorzien van een vergelijkbare Abarth-tuningkit, die je toen in de typische houten kratten kon bestellen.

In elk geval is het die historische stamvader die Abarth vandaag heeft uitgekozen als inspiratiebron voor zijn nieuwste creatie: de 695 Esseesse (eigenlijk ook ‘SS’, maar dan fonetisch voluit geschreven in het Italiaans). Ditmaal echter geen nieuwe of grotere motor, want in de neus ligt nog altijd de bekende 1.4 T-Jet uit de Abarth 595. Uiteraard wel in zijn krachtigste versie, met 180 pk – dat was de 695 Esseesse nu eenmaal aan zijn status verplicht. Deze variant is enkel verkrijgbaar als driedeurs, dus niet met het stoffen vouwdak, en bestaat slechts in twee koetswerkkleuren: Scorpion Black en Campovolo Grey. In elk van beide kleuren worden er 695 stuks gebouwd, wat de totale oplage op 1.390 exemplaren brengt.

De 695 Esseesse mag dan al de nieuwe koning van het Abarth-gamma zijn, hij is zeker geen kaalgeplukt circuitmonster. Elke 695 Esseessse krijgt standaard het Uconnect-infotainmentsysteem mee, dat in deze generatie van de 500 echter nog draait achter een klein scherm van 7 duim. Het dashboard is bekleed met alcantara, en enkele elementen van (imitatie)koolstofvezel moeten zijn racy kantje onderstrepen. In de hoofdsteun van de sportstoelen is het opschrift ‘One of 695’ geborduurd. Het gaat om uitstekend zittende Sabelt-exemplaren die een voortreffelijke steun bieden... maar wel te hoog ingeplant staan. Koppel dat aan een stuurkolom die slechts in beperkte mate verstelbaar is, en je begrijpt dat de zithouding te wensen overlaat. Het is een oud zeer van deze Fiat 500-generatie, die echter des te opvallender is in de sportieve Abarth-uitvoeringen.

Review 2021 Abarth 695 Esseesse

Rijgedrag

Uiterlijk kun je de 695 Esseesse van de andere Abarthjes onderscheiden door zijn unieke motorkap uit aluminium, zowaar voorzien van een ‘double bubble’. Ze weegt zowat een kwart minder dan die van de andere Abarth 500’jes, en samen met de specifieke zeventienduimvelgen en de Akrapovic-uitlaat maakt dat de 695 Esseesse in totaal 10 kilogram lichter dan de 595 Competizione. Voor de sprinttijd naar 100 km/u (6,7 seconden) maakt die gewichtswinst geen verschil, maar Abarth deelt wel trots mee dat de Esseesse een tiende van een seconde sneller het 400-meterpaaltje bereikt (15,1 tegenover 15,2 seconden).

De topsnelheid bedraagt 225 km/u... al haal je dat enkel met de grote dakspoiler in zijn vlakke stand. Deze vleugel, die we eerder al op de 695 Anniversario zagen, is namelijk van het verstelbare type. Er zijn in totaal dertien verschillende standen, variërend van 0 tot 60 graden, manueel in te stellen met behulp van een inbussleutel (een karweitje waarmee je telkens enkele minuten zoet bent). Maximaal gekanteld garandeert deze spoiler een neerwaartse druk van 42 kilogram bij 200 km/u. Verder pronkt de 695 Esseesse nog met een opvallende Abarth-striping, enkele witte accenten (splitter, diffusor, wielen en spiegels) en natuurlijk de nodige logo’s.

Deze eerste kennismaking met de 695 Esseesse vond plaats op Balocco, het vertrouwde testcircuit van de Fiat-groep, en bij uitbreiding nu heel Stellantis. Het 5,75 kilometer lange tracé is erg gevarieerd en wisselt lange, snelle stukken af met zowel vloeiende als scherpe bochten. Het maakt onze kleine Abarth allemaal niet uit, hij verteert alles zonder verpinken. Met dank aan zijn zeventienduimers met Michelin Pilot Sport-rubber, en zijn Koni-schokdempers met Frequency Selective Damping. Het gaat om adaptieve exemplaren, maar dan puur passief, zonder dat er elektronica aan te pas komt: een bijkomend kleppensysteem en een parallelle oliestroom passen de schokdemping voortdurend aan de belasting aan.

Verder is ook deze 695 Esseesse nog altijd behoorlijk onverzettelijk: om de achterkant te doen uitbreken, moet je al kordaat op de remmen een scherpe bocht induiken. Zijn bestuurder verrassen zal ook deze Abarth in elk geval niet snel doen. In de snelle bochten geeft de voortrein goed aan wanneer het te vlug gaat door geleidelijk de neus naar buiten te duwen – niets dat je niet kunt oplossen door het gaspedaal wat minder diep in te trappen. De 180 pk sterke 1,4-liter knalt ondertussen nog altijd even levenslustig uit de dubbele Akrapovic-uitlaat. Dit is dikke fun van zodra je vertrekt... of toch met de manuele vijfbak, want het gerobotiseerde exemplaar (met enkele koppeling en evenveel verhoudingen) werkt bij een sportieve rijstijl al gauw op de zenuwen.

Review 2021 Abarth 695 Esseesse

Verdict

Kwatongen zullen deze Abarth 695 Esseesse niet meer dan de zoveelste speciale reeks noemen, en helemaal ongelijk kunnen we hen niet geven. Zeker niet omdat een prijs van 33.990 euro niet mals is – en dan is het sperdifferentieel nog niet eens inbegrepen. Anderzijds: auto’s die voor een dergelijke som zoveel rijplezier bieden, zijn maar dun gezaaid. Want we moeten toegeven: dit kleine bommetje heeft een brede glimlach op ons gezicht getoverd, van de eerste meter tot de laatste.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Iwan Kneuts (@iwankneuts)

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars