Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford krijgt een nieuwe designbaas

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-01-2021

Moray Callum gaat op pensioen, waardoor Ford op zoek moest naar een nieuwe designbaas. Het liet zijn oog vallen op Anthony Lo, die van Renault overkomt.

Met in zijn oeuvre onder meer de Ford Explorer 2011, de Mustang uit 2015 en de nieuwste GT, heeft Moray Callum zijn stempel gedrukt op de designgeschiedenis van Ford, met meer dan één iconisch model van de groep, waar hij al sinds 1995 deel van uitmaakt, eerst via Mazda en vervolgens bij Ford. Met zijn pensioen laat hij een grote leegte achter, die Ford zal proberen te vullen met het talent van Anthony Lo, die overkomt van Renault.

"De invloed van Moray is te zien in straten over de hele wereld. Hij bracht en hield vast aan een visie en een leiderschap qua design in zijn studio's, waaronder Ghia in Italië en bij Mazda in Japan, naast Ford en Lincoln, die de schoonheid, de betekenis en de functie van auto's, trucks en SUV's hebben verbeterd voor miljoenen klanten", zegt Hau Thai-Tang, COO van Ford.

Verleden, heden, toekomst

Morray Callum is de koning van de revivals, maar zit ook goed geankerd in het heden en kijkt steevast naar de toekomst. Heel wat snaren aan zijn boog die zich vertalen in de kenmerken van enkele iconische modellen - GT, Mustang, F-150 - of nieuwe vaandeldragers - Mustang Mach-E - van het merk. Ook de wedergeboorte van de Bronco hebben we aan hem te danken.

Toch zal de stijlafdeling van Ford kunnen rekenen op de ervaring van een man die van de concurrentie overkomt. Anthony Lo is al sinds 2010 actief bij Renault en werkte eerder bij General Motors van 2004 tot 2010 voor Opel/Vauxhall en Saab, voor wie hij de knappe conceptcar Aero X tekende.

Recenter komen verschillende conceptcars van Renault van zijn hand in het kader van de designstrategie die de levenscyclus volgt, met de DeZir (2010), Captur en R-Space (2011), Frendzy (2011) of de Twin'Z, Twin'Run en Initiale Paris van 2013.

Voor Hau Thai-Thang vertrekt er een topper om plaats te maken voor een andere aan de top van de designafdeling van Ford: "Anthony is een designer van wereldklasse met een uitstekend palmarès. We kijken ernaar uit hem aan het hoofd van ons design te hebben in onze periode van acceleratie naar geconnecteerde, intelligente en steeds meer geëlektrificeerde producten."

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten