Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Focus ST : ook met diesel en als break

Verwachte lancering : 01-07-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 16-05-2019

De Ford Focus is er nu ook als sportieve ST, aangedreven door de 2,3 liter-turbomotor van 280 pk. De hot-hatchvariant is ook verkrijgbaar als Clipper én met een dieselmotor.

Ford onthult de nieuwe Focus ST. De sportieveling krijgt twee koetswerkvarianten, want naast de vijfdeurs krijgt ook de Clipper een ST-behandeling. En twee motorisaties, want naast de benzinemotor biedt Ford ook een dieselkrachtbron aan. Het gaat om een 190 pk en 400 Nm sterk 2 liter-blok van de EcoBlue-familie. 

De benzinemotor is de 2,3 liter-turbomotor die we kennen uit de vorige Focus RS en uit de huidige Mustang Ecoboost. In de ST ontwikkelt de vierpitter een piekvermogen van 280 pk voor een maximumkoppel van 420 Nm. Die power wordt op de voorwielen losgelaten via een handgeschakelde zesversnellingsbak, al hoort ook een zeventrapsautomaat tot de mogelijkheden. Ford gooit ook een eLSD, verschillende rijmodi en Michelins Pilot Sport 4S in de dynamische mix.

Performance Pack

De Ford Focus ST staat op een specifieke sportophanging die 10 millimeter lager ligt en die stijvere schokdempers krijgt. De elektrische stuurbekrachting stuurt 15% sneller dan bij een standaard-Focus en vraagt slechts twee omwentelingen van aanslag tot aanslag. Om ook de respons te verbeteren, krijgt de voorophanging van de ST een aangepaste geometrie, terwijl de zogeheten Steering Torque Disturbance Reduction-software koppelstuur te lijf gaat. Ook de remmen krijgen een flinke upgrade (330 mm voor- en 302 mm achteraan).

Net zoals bij de jongste generatie van de Fiesta ST, komt de voorlopig snelste Focus ook met een optioneel Performance Pack. Dat bundelt een rev-machtingfunctie voor de manuele versnellingsbak met de actieve CCD-dempers, met rode remklauwen en met een Track-rijmodus en met elektronische Launch-controlehulp. Dat Performance-pakket komt enkel in combinatie met de benzinemotor.

Voor de zomer

Geen centraal gemonteerde uitlaatpijpen meer, de nieuwe Focus ST kiest voor een conventionele set-up met langs weerkanten van de diffusor geplaatste einddempers. Om de werking van die diffusor te verbeteren, aldus Ford. En om een trekhaak mogelijk te maken. De Focus ST herken je aan zijn sportievere koetswerkopsmuk, met specifiek radiatorgrille, herwerkte bumpers en extra spoilerwerk. Ford monteert minstens 18-duimers, al bieden ze ook grotere velgenmaten aan. De Ford Focus ST wordt deze zomer gecommercialiseerd. Prijzen volgen.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten