Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Ford scant hersenen van bestuurders, maar waarom?

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-10-2021

Het koffiekopje op het instrumentenpaneel zou wel eens kunnen evolueren. Ford werkt samen met neurowetenschappers door hersenen te scannen om tekenen van vermoeidheid, afleiding of gebrek aan concentratie beter te kunnen detecteren.

Ford wil een daling van de alertheid van de bestuurder zo snel mogelijk kunnen detecteren. Verlies van aandacht is een belangrijke factor bij ongevallen. Op de snelweg is slaperigheid de belangrijkste factor bij ongevallen. Afleiding kan bij 25% van de ongevallen een rol spelen. En rijhulpmiddelen hebben nog niet het niveau van autonoom rijden bereikt dat nodig is om de aandacht van de bestuurder overbodig te maken. In 40% van de gevallen houdt de bestuurder zich niet aan het advies om na twee uur rijden een pauze te nemen.

Neurowetenschappen

Om de tekenen van concentratieverlies beter te leren opsporen heeft de fabrikant ervoor gekozen een beroep te doen op de medische wetenschap. Het doel is kleine veranderingen in het lichaam of het gedrag op te sporen die synoniem zijn met een afdwalende geest of aandacht die niet meer op de weg is gericht. Vrijwilligers worden in de Uniklinik RWTH Aachen in Aken, Duitsland, gescand met een MRI-scanner tijdens snelwegrijsimulaties met verschillende stimuli, instructies en scenario's.

Totale scan

De MRI-scanner scant de hersenen voor en tijdens deze handelingen. Tegelijkertijd meten de onderzoekers de reactiesnelheid van de deelnemer en de juistheid van zijn keuzes en beslissingen. Ze houden ook veranderingen in hartslag, ademhaling en andere fysiologische maatregelen in de gaten.

Hartslag

Ford hoopt een correlatie te vinden tussen bepaalde lichaamsgedragingen (hartslag, ademhalingsfrequentie) en aandachtsniveaus, naast andere signalen die al kunnen worden gedetecteerd (oogpositie, greep op het stuur, positie van de voeten, rijtijd, slingeren, enzovoort) Als dit onderzoek slaagt, zou het koffiekopje echt een verlies van aandacht kunnen detecteren en de bestuurder eraan kunnen herinneren zich opnieuw te concentreren.

 

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten